Átfogó akciót indít a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) egy új típusú eldobható elektromos cigaretta, az Elf Bar kereskedelme ellen
– jelentették be szerdai sajtótájékoztatójukon a szervezetek képviselői.
Biró Marcell, az SZTFH elnöke közölte, nyári táborokban hívják fel a figyelmet az Elf Bar káros hatásaira, szeptembertől pedig valamennyi iskolában, valamennyi osztályban osztályfőnöki órán.
Horváth Gábor, a NAV ellenőrzési szakfőigazgatója elmondta, a fiatalok nincsenek tisztában azzal, hogy
egy-egy ilyen termék akár két és fél vagy – magasabb nikotintartalom esetén – akár 16 doboznyi cigarettának is megfelelhet, ezért az életüket is veszélyeztetik, ha szívják.
Tóth Márk pénzügyőr ezredes, a NAV Közép-magyarországi Bűnügyi Igazgatóságának igazgatója elmondta: nemcsak a kereskedelme, de az Elf Bar birtoklása, külföldről saját célra történő rendelése is törvényellenes, mivel a jogszabály azoknak a termékeknek a tartását, beszerzését is büntetni rendeli, amelyek a jövedéki adó hatálya alá tartoznának.
Az SZTFH később kiadott közleményében részletezi, mire számíthat, aki Elf Bart árusít:
Aki Magyarországon értékesít engedély nélkül ilyen termékeket, az ötmillió forinttól ötszázmillió forintig terjedő bírságot kockáztat.
Közölték, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága szigorúan ellenőrzi a termékek illegális kereskedelmét és
több akciót is szervezett az elmúlt időszakban, hogy ezt a fiatalok körében is népszerű speciális dohánygyártmányt kiszűrje a feketepiacról. Csak az elmúlt hetek mérlege legalább 135 millió forintnyi lefoglalt áru, négy őrizetbe vétel és húszmillió forint bírság.
Az Elf Barral kapcsolatban közölték, hogy a hatályos szabályozás értelmében dohánygyártmánynak számít, tehát jogszerűen csak trafikban, zárjeggyel ellátva lenne értékesíthető, ráadásul csak ízesítés nélküli változatban.
– Mégis egyre többször ajánlják vételre online hirdetésekben, a Facebook Marketplace-en, különböző zárt csoportokban, az Instagramon és a TikTokon is. Az értékesítők jellemzően Messengeren tartják a kapcsolatot vevőikkel – hívták fel a figyelmet.