Több ponton is megérett a változtatásra a taxizás szabályozása, a kormány módosította az erről szóló rendeletet a szabályokat betartó taxisok és a taxival utazók érdekében – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán Vitézy Dávid, a javaslatot benyújtó Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkára. A rendelet lényege szerinte: szigorúbb fellépés a szabálytalan taxizás ellen, illetve a járművek legmagasabb megengedett életkorának rendezése.
Vitézy kifejtette: a taxijárművek életkorára vonatkozó, a járvány idejére felfüggesztett szabályok ez év végével lejárnak. Figyelembe véve, hogy az elmúlt időben a pandémia, a járműipari és energiapiaci válság a taxisok helyzetét sem könnyítette meg,
a 2017. január 1. előtt nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát tízről 13 évre emeljük, a 2017 óta forgalomba helyezett, tehát ma hat évnél fiatalabb autók esetében marad a tízéves szabály.
Megteremtjük a jogszabályi feltételeit, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba – folytatta az államtitkár.
„Ma az ötvenfős Volánbusz alatti léptékben nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen például este, hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, és a néhány vonatról leszálló utast pedig érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett. A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére” – magyarázta Vitézy. Hozzátette:
ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre nyilván kísérleti jelleggel.
Az államtitkár közölte azt is: szigorítják a taxisengedélyek kiadását, hogy a nem megbízható vállalkozásokat gyorsan ki lehessen szűrni a piacról. A jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, egy idő után például arcról felismerik a próbautasokat a jogellenesen működő taxisok.
Szigorítják továbbá a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit: az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket. Ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt. Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy egy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb és újabb gazdasági társaság.
Vitézy hangsúlyozta:
az új szabályok előkészítésébe bevonták a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is.