A társadalom jólétét szolgálhatja hosszú távon a mesterséges intelligencia (MI) – jelentette ki Lukács András egyetemi adjunktus, az ELTE TTK Matematikai Intézete Mesterséges Intelligencia és Adattudományi Kutatócsoportjának koordinátora. Elmondta, az MI legfrissebb áttörése, a ChatGPT alkalmazás mintegy fél éve jött ki szabadon felhasználható eszközként, erre a diákok nagyon rugalmasan reagáltak, mert már használják a saját munkájuk megkönnyítéséhez.
Tapasztalata szerint az egyetemek reakciója szélsőséges volt az eszközre: egyes helyeken betiltották, talán kicsit elhamarkodottan, máshol viszont azt mondták: ez egy új technológia, tanuljuk meg használni, és mindenki kezdjen el gondolkodni azon, hogyan lehet ennek a segítségével még színvonalasabbá tenni az oktatást.
– Én ez utóbbi pártján vagyok, mert amikor majd a hallgatók diplomáznak, ők is és a munkaadóik is azt várják el, hogy minden létező eszközzel a lehető leghatékonyabban tudjanak dolgozni. Ha szöveget kell alkotniuk, használni fogják a ChatGPT-t vagy valamelyik utódját, tehát az egyetemen ezt a szituációt le kell modelleznünk. Ha egy esszét vagy dolgozatot kell írni adott témában, akkor használják ugyanazokat az eszközöket, amiket várhatóan a való életben is igénybe fognak venni. Innentől kezdve viszont elvárhatjuk, hogy a szövegeket még pontosabban állítsák össze, több forrásra támaszkodjanak és kevesebb legyen bennük az elírás – érvelt az adjunktus.
Átveszi a tanár egyes feladatait
A diákok tanulási folyamatának támogatásával kapcsolatban elmondta:
a viszonylag közeli jövőben meg fognak jelenni a mesterséges intelligencián alapuló asszisztensek, amik bizonyos feladatokat átvesznek a tanároktól. Úgy vélte, a fiatalabb korosztályoknál jobban megmarad a tanárok szerepe, mert ott a személyes kapcsolat kevésbé elhanyagolható.
Elképzelhetőnek tartotta, hogy a technológia nemsokára személyre szabottan tud az egyes diákoknak részletekre kiterjedő magyarázatokat adni, amihez pontosan meg kell határozni a diákkal folytatott nyelvi kommunikáció rétegét. – Arra is használhatják az MI-t, hogy kisgyerekekkel különböző képességfejlesztő beszélgetéseket le tudjon folytatni, de emellett egyszerű feladatok magyarázására vagy javítására is alkalmassá tehetik. Ezek az eszközök még nincsenek készen, de a potenciál bennük van, mert a meglévő nyelvi modellek alapján hatékony finomhangolással elérhetők lesznek. Ez történt a ChatGPT esetében is, aminek sokat javítottak a felhasználói élményén – részletezte Lukács András.