Megéri vezetőnek lenni a Karácsony-közeli cégeknél: kilőttek a BKK-s igazgatói bérek

Mindeközben pénzhiányra panaszkodik a főpolgármester és óriási BKK-jegyáremelést jelentett be a múlt héten.

Magyar Nemzet
2023. 07. 26. 11:38
KARÁCSONY Gergely; BOLLA Tibor; WALTER Katalin
Budapest, 2022. október 13. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, Karácsony Gergely fõpolgármester és Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója (b-j) az új Mercedes-Benz Conecto buszok jelképes átadásán a Batthyány tér közelében 2022. október 13-án. A BKV buszflottájának frissítésével 135 új, alacsonypadlós Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbusz áll forgalomba Budapesten. MTI/Bruzák Noémi Fotó: Bruzák Noémi
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV és a BKK Zrt. a Karácsony-időszakban arról vált híressé, hogy a Bajnai–Gyurcsány-tandem, ahogy a kezükhöz kapták a fővárost, beültették a régi baloldali-liberális kormánytagokat és tisztviselőket a különböző fontos pozíciókba – olvasható a Tűzfalcsoport cikkében. Mint írják, olyanok kaptak igazgatósági és felügyelőbizottsági széket a cégekben, mint például a Gyurcsány-kormány fontos minisztere, Draskovics Tibor, vagy korábbi államtitkára, Katona Tamás. De vezérigazgató lett a BKK-ban Bajnai Gordon egykori kabinetfőnöke, Walter Katalin is. 

Egy biztos, bizonyos pozíciókban megéri Karácsony közlekedési cégeinél dolgozni, hiszen a „nagy fővárosi csőd” közepette még arra is jutott pénz, hogy rezsitámogatást adjanak a haveroknak, és mindkét helyen kilőtt az igazgatóság tagjainak fizetése. A személyi kiadások többmilliárdos többletkiadást jelentenek évente a cégeknek. Mindeközben Karácsony a pénzhiány miatt panaszkodik, és óriási BKK-jegyáremelést jelentett be a múlt héten.

Tízmilliárddal több személyi költség a BKV-nál

A BKV Zrt. már a balos hatalomátvételt követően óriási költekezésbe kezdett, hiszen 2020-ra 80 milliárdról 120 milliárdra nőttek a cég kiadásai. Hogy ez miből tevődött össze? Például ekkor már a bérköltség nyolc százalékkal, négymilliárd forinttal nőtt 2019-ről 2020-ra a cégnél.

 

A 2022-es beszámolójukból pedig kiderült, hogy hiába volt 163 milliárd forint a közlekedési cég árbevétele, ami 24 milliárdos többletbevételt jelentett az egy évvel korábbihoz képest, mégis kétszer akkora veszteséggel, 26 milliárd forint mínusszal zárták a tavalyi évet 2021-hez képest. Az ok itt is például, hogy az anyagjellegű ráfordítások és a személyi kiadások is nőttek. Az előbbi húsz-, az utóbbi közel tízmilliárd forinttal. 

De nem csak a BKV veszteséges, a cég részeként működő BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató Kft. és a BKV Panoráma Kft. is mínuszban zárta a múlt évet.

 

Persze az igazgatóság tagjai nem jártak rosszul, hiszen az éves összdíjazásuk 36 millió forint volt, míg a felügyelőbizottság tagjai 22 millió forintba kerültek az adófizetőknek. Ez az igazgatóság tagjai esetében pontosan 13 millió forinttal, a felügyelőbizottság tagjai esetében hétmillióval több, mint 2019-ben, az utolsó Tarlós-évben volt. Rájuk szerencsére jutott pénz.

 
 

 

Rezsitámogatásra is volt pénz, mégis jegyárat emelnek

És hogy mi a helyzet a BKK-nál?

Ahogy a Karácsony-brigád átvette a céget, 2019-ről 2020-ra a BKK árbevétele 32 milliárd forinttal csökkent. A BKK jegyértékesítésből származó árbevétele 25 milliárd forinttal csökkent egy év alatt. Ennek ellenére Karácsonyék már ekkor elkezdték a hozzájuk közel álló embereket kitömni, hiszen már 2020-ban hárommilliárd forinttal többet költöttek személyi jellegű kiadásokra, mint egy évvel korábban.

 

A cég helyzete azóta valamennyire rendeződni látszott, hiszen tavaly nőtt az árbevétel: míg 2021-ben 71 milliárd volt, addig a 2022-es évben már 97 milliárdra rúgott ez az összeg. Árnyalja a képet, hogy a cég beszámolójának kiegészítő mellékletéből kiderül, hogy 655 milliárd forint folyószámlahitelt vettek igénybe tavaly, míg egy évvel korábban még nem volt erre szükség – írja a Tűzfalcsoport.

A cég helyzete annak ellenére instabilabb, hogy a fővárostól 139 milliárd forint támogatást kaptak tavaly, ami 43 milliárd forinttal több, mint 2019-ben.

Persze a személyi jellegű kiadások itt is folyamatosan nőttek, 18 milliárdról 20 milliárdra egy év alatt. Nem csoda, hiszen a beszámoló kiegészítő mellékletéből kiderül, hogy a 2021. évben prémiummal jutalmazott munkavállalók közel 50 százalékának prémiumát teljes egészében alapbéresítették a 2022. évi bérfejlesztés mellett.

Sőt, a BKK-dolgozók egyszeri, 200 ezer forintos rezsitámogatást kaptak. Persze csak a saját köreikbe tartozó embereknek jutott ilyen nagyvonalú juttatás.

 

Itt is megérte igazgatósági tagnak lenni, hiszen tavaly 104 millió forintot fizettek ki nekik, míg ez az összeg két évvel korábban csak 93 millió forint volt.

 

A lényeg tehát: csőd ide, csőd oda, Gyurcsány emberei mindenképp jól járnak. A pénz elfogyott, és Karácsonyék persze nem magukon, hanem a fővárosi utazókon kezdték a megszorítást. A főpolgármester múlt héten soha nem látott mértékű vonaljegyár-emelést jelentett be, szeptember 1-jétől egy vonaljegy 450 forintba, a fedélzeti vonaljegy 600 forintba, illetve a gyűjtőjegy 4000 forintba kerül majd.

Borítókép: Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, Karácsony Gergely főpolgármester és Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.