A BKV-jegyek után a budapesti cégek vízdíját is emelné a főváros. A Híradó.hu cikke szerint a Fővárosi Vízművek vezérigazgatója, Csörnyei Géza mindezt azzal indokolta, hogy a fővárosi fogyasztók 2009-es szinten, de 2012-ben fixált árakon jutnak hozzá még mai is az ivóvízhez, ami nem fedezi a hálózat fenntartási költségeit.
Az áremelést egyébként az MSZP-s főpolgármester-helyettes, Tüttő Kata is támogatja, aki pert indít a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal ellen, hogy megtudja, mennyibe kerül egy köbméter víz kitermelése és csővezetéken történő szállítása a fővárosban. Tüttő szerint tarthatatlan, hogy a budapesti vállalkozások nem a piaci árat fizetik meg a szolgáltatásért.
Ma ott tartunk, hogy a vízdíj nem elegendő arra sem, hogy egyébként kitermeljük a vizet és eljuttassuk a háztartásba, a csövek nélkül
– hangoztatta Karácsony helyettese.
A portál felidézte, hogy Tarlós István volt főpolgármester 2010-ben súlyos pénzügyi helyzetben vette át a főváros irányítását. Elődjétől, a liberális Demszky Gábortól mintegy 180 milliárd forintos adósságot örökölt, ráadásul több fővárosi cég pedig külföldi befektetői kézre került. Ennek egyik eleme volt a víz- és csatornázási művek 1997-es privatizálása, amelyeknek külföldi tulajdonosai 11 év alatt 50 milliárd forintnál is nagyobb összeget vittek ki az országból sikerdíj és osztalék címén. A Tarlós István vezette főváros a további veszteségek megfékezése érdekében végül 2012-ben visszavásárolta a Fővárosi Vízműveket, a korábbi magánosítás miatt pedig hűtlen kezelés gyanújával nyomozás is indult.
Annak ellenére viszont, hogy a jelenlegi városvezetés kétszázmilliárdos tartalékkal vette át 2019-ben a fővárost, Tüttő Kata most azt állítja:
továbbra sincs fedezet a budapesti vízműhálózat érdemi fejlesztésére, csak tűzoltás folyik, ezért a fővárosban működő vállalkozások esetében emelni kellene a vízdíjat.
Szintén a főváros csődközeli helyzetére mutat rá Karácsony Gergely alig néhány napja tett bejelentése is, miszerint szeptembertől 28 százalékkal megemeli a jegyárakat a BKK. Ennek értelmében a vonaljegy 450 forint, a buszokon megvásárolható vonaljegy 600 forint, a tízdarabos gyűjtőjegy pedig négyezer forint lesz. – A vonaljegyek ára tíz éve változatlan, a MÁV, a Volán és számos nagyváros már árat emelt az elmúlt hónapokban – Budapesten sem tehetünk mást. Főleg mivel a kormányzati megszorítások már a város működőképességét veszélyeztetik. Előbb-utóbb emelnünk kellene, és sokkal tisztességesebb ezt a választás előtt őszintén megtenni, mint a választás után sunnyogva. Ez az emelkedés a töredéke az elmúlt tíz év inflációjának – ha annyival emelnénk, mint amennyivel egy gombóc fagyi ára nőtt az elmúlt évtizedben, akkor 990 forint lenne egy jegy – magyarázkodott a városvezető.
Borítókép: Karácsony Gergely és Tüttő Kata. Fotó: (Havran Zoltán)