– Már gyermekként is nagyon erősen élt bennem egy hiány, nagyapám, Rényi Tamás hiánya, aki még a születésem előtt meghalt. Mindig olyan érzésem van, mintha még mondott volna valamit, mintha valaki a szavába vágott volna, hogy félbehagyta az életét, amikor 51 évesen mennie kellett – kezdi Baska Barbara, akiről nyugodtan állíthatnánk, szerencsés csillagzat alatt született. Többgenerációs művészcsaládban felnőni azonban nem csak kiváltság, kemény munka, önismeret és komoly felelősség az, hogy mihez is kezdünk a tehetségünkkel.
Üres falak
– Nálunk otthon nem voltak üres falak, mindenhol a szüleim alkotásai voltak, minden centit ki kellett érdemelni. Azt éreztem, hogy az ő művészetük mellett nehéz lenne megszólalnom. Meg kellett vívnom magamban azt a harcot, hogy ki merjem adni a hangomat. Emlékszem arra az érzésre, amikor gyerekként a szobámban először nem édesanyám vagy édesapám valamelyik festménye, hanem a saját plakátom került ki. A csopaki nyaralónkban pedig csak sok-sok év után, fiatal felnőttként mertem megkérdezni, hogy a kisszoba falai, ahol aludtam, lehetnek-e üresek? A szüleim képei ugyanis nagyon erősek, őszinték, annyi érzelem van bennük, hogy csak az üres falak között tudtam pihenni, visszatalálni magamhoz – vallja meg.
A 39 éves művésszel egy kávézóban találkozom, sietve érkezik, vele van kisebbik fia, a kilenc hónapos Lex is, aki babakocsijából felügyeli a beszélgetés menetét. A grafikus, operatőr, filmrendező, tanár és édesanya mindig mozgásban van, kivéve, ha épp az intenzív osztályon fekszik. – Sűrű volt a tavalyi nyár, hét hónapos terhes voltam, amikor elkaptam a koronavírust, majd balesetet szenvedtem, végül meg kellett műteni az epémet. A Covid miatt viszont a tüdőm kis híján feladta, és kórházba kerültem – sorolja, mintha valaki másnak a története lenne, majd tart egy kis szünetet, és aztán mégis beleengedi magát az érzéseibe.
Igazából nagyon féltem, de nem mertem tudomást venni róla, pedig Lex és én is veszélyben voltunk. Amikor a telefonommal fotóztam a környezetem és magamat, láttam, hogy szürkébb vagyok a kelleténél, de elsütöttem magamban egy poénként, hogy biztos rosszak a fények. Egyetlen versben sem szerepel ez a félelem vagy a baba, Lex, mert valamiért azt gondoltam, ha valamiről nem beszélek, akkor a baj is elkerülhet
– mondja. A hitről, a reményről és a kórházi dolgozókról viszont beszélt, méghozzá haikuk formájában. – Édesanyámmal így kommunikáltam, nem megírtam, hogy éppen mi történik velem, hanem írtam egy haikut. Azt éreztem, hogy ez csak jön belőlem. Egy alkalommal, amikor a CT-ben feküdtem, folyamatosan ismételgettem magamban a verset, el ne felejtsem, és addig sem azon aggódtam, hogy a babával együtt fekszem a CT-ben – idézi fel.