A honvédelem tantárgy célja, hogy a diákok gyakorlati honvédelmi ismeretekkel rendelkező, hazánk kiemelkedő katonai múltját ismerő, felelős állampolgárrá váljanak, valamint tisztában legyenek a hazaszeretet fogalmával és annak fontosságával – mondta a Magyar Nemzetnek a Honvédelmi Minisztérium stratégiáért és humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára.
Czermann János hozzátette:
az évi harminchat órás, hét témakörre bontott tananyag összeállításánál fontos szempont volt, hogy az elméleti oktatás mellett a gyakorlati ismeretekre is nagy hangsúlyt fektessenek.
A katona-oktatók az újonnan szerkesztett tankönyvekből már elkezdték a tanítást, a tantestületek részéről pedig alapvető nyitottságot tapasztaltunk – tette hozzá a helyettes államtitkár.
A katona-oktatók teljes munkaidőben dolgoznak az adott intézményekben, ahol a saját órájukon felül aktív részt vállalnak a tantestület pedagógiai programjának megvalósításában, a tantestület nevelési céljainak elérésében és az iskolai diákélet honvédelem-tudatos fejlesztésében.
A programnak köszönhetően egyszerre lehetek katona és oktató, ez az a két terület, amely az egész eddigi életemet kitöltötte
– fejtette ki gondolatait Vartmann György katona-oktató, aki a pomázi Sashegyi Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban kezdte el az oktatást.
Hozzátette: ha a honvédelem tantárgynak köszönhetően a diákok nyitottabbak, befogadóbbak, érdeklődőbbek lesznek az adott téma iránt, és tisztában lesznek a lehetőségeikkel és a haza iránti kötelezettségükkel, akkor az első célt már ki lehet pipálni.
Van egy fontos alaptézis, amit mindenkinek el kell fogadnia:
az adott iskolában, osztályban mi személyesítjük meg a Magyar Honvédséget, ezért fontos a hitelesség, a szakmai alázat, hiszen a diákok a megjelenésünk, a tudásunk és a viselkedésünk alapján hozzák majd meg az első ítéletüket
– mondta el Papp Endre katona-oktató. A siker kulcsa viszont három fontos pilléren nyugszik, amit szem előtt kell tartani, ez a tisztelet, a becsület és a magabiztosság.
Minden szempontból a „mester és tanítványa” viszony kialakítására törekszem, hiszen számomra a legfontosabb feladat, hogy a diákok megismerjék a Magyar Honvédség küldetését és fejlődését. Emellett tisztában kell lenniük a hagyományok ápolásával, tudniuk kell, hogy honnan jöttünk és hova tartunk. Az év végére pedig képesek legyenek arra, hogy az általunk átadott ismereteket, magabiztosan, a mindennapi életben is alkalmazzák – zárta gondolatait a katona-oktató.