Lázár János: Olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb lesz a közlekedés holnaptól

Holnap kezdődik az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése: olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételekkel juthat célba mintegy négymillió ember – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter mai sajtótájékoztatóján, kitérve az új tarifarendszer részleteire. A tárcavezető hangsúlyozta: sikerült a szakszervezettel megegyezve, egy hároméves bérmegállapodásban minimum 28,4 százalékos fizetésnövekedést garantálni a dolgozóknak. Emellett beszélt arról is, hogy a tervezett vasúti fejlesztéseknek köszönhetően újjászülethet a kötöttpályás járműgyártás Magyarországon.

2024. 02. 29. 13:27
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új időszámítás kezdődik a közlekedésben Magyarországon március elsején, ami négymillió ember életét fogja jobbá tenni – jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter. A tárcavezető hangsúlyozta a MÁV–Volán csoport 56 ezer ember dolgozójának kiemelkedő szerepét a vállalat átalakításában. 

Fontosnak nevezte a kormány és a szakszervezetek közti bérmegállapodást, mert a kabinet a munkabékére törekedett, mindig az ember, a munkavállaló az első. Ezért sikerült a szakszervezettel megegyezve, egy hároméves bérmegállapodásban minimum 28,4 százalékos fizetésnövekedést garantálni a dolgozóknak.

Ez minimum 17 százalékos átlagos béremelést jelent idén, legalább hetvenezer forint összegű emelést és hatszázezer forintos keresetet, ami bizonyos esetekben akár 20,5 százalékos emelés is lehet, például a Volánbusz sofőreinek esetén. A tárcavezető garanciát vállalt arra, hogy 2025-ben és 2026-ban infláció feletti béremelés lesz. – A kormány bátorsága is kellett ennek a megvalósulásához, régen volt olyan kormány hazánkban, amelyik közlekedésügyben ekkorát álmodott és érdemben lépett előre – fogalmazott.

 

Óriási rezsicsökkentés a közlekedésben

A miniszter kiemelte, 

március elsejével indul az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése: olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételekkel juthat célba mintegy négymillió ember. 

Az átalakításnak voltak ellendrukkerei, akik szerint ez nem végrehajtható, mert nem fog nőni az érdeklődés és csökken majd a jegybevétel. 

A kormány öt évig készült a vármegye- és országbérlet bevezetésére, végül Lázár Jánosnak sikerült ennek szükségességéről meggyőznie a kabinetet. Eddig több mint 5 millió 250 ezer vármegyebérlet kelt el, minden tíz eladott bérletből kilenc vármegye- és országbérlet volt – ismertette. Magukat közlekedési szakértőknek mondók úgy vélték, hogy ez negyven-ötvenmilliárdos bevételkiesést fog okozni, illetve csökken az utasszám. 

Ennek ellenére 2023 volt az az év, amikor a MÁV és a Volán járatain utaztak a legtöbben: tavaly 180 millió utazás történt, így az olcsó bérletek hatására ötvenmillióval nőtt az utazások száma, a Volánon 530 ezerről 570 ezerre emelkedett az utazások száma. Tavaly hatmilliárd forinttal emelkedve, 128 milliárdos lett a jegybevétel, vagyis az olcsóbb bérletből sokkal többet adtak el, és így sokkal nagyobb árbevételt értek el – mutatott rá a tárcavezető.

 

Ingyenes és kedvezményes utazások

Lázár János felhívta a figyelmet: holnaptól hétszázezer 6 és 14 év közötti gyerek utazhat ingyen a hat év alattiakon kívül, egymillió 14 és 25 év közötti fiatalnak biztosítják a félárú közlekedést, köztük azoknak is, akiknek nincs tanulói jogviszonyuk, és emiatt eddig nem vehették igénybe az ötvenszázalékos kedvezményt.

Ezenkívül, hasonlóan a 65 év felettiekhez, a mintegy háromszázezer 65 év alatti nyugdíjasnak is ingyenes lesz a helyközi közlekedés, amit körülbelül kétszázezer nagycsaládnak szintén ingyenessé tesznek, ez hozzávetőlegesen egymillió embert jelent. 

Az állami szektor dolgozói féláron vehetik igénybe a helyközi közlekedést, csak regisztrálniuk kell, az eddigi bélyegzős rendszer megszűnik. Kedvezményt kap még kilencszázezer olyan honfitársunk, akinek magyarigazolványa van, ők évente 12-szer utazhatnak ingyen, illetve térítésmentesen közlekedhet az a 280 ezer fogyatékkal élő ember, aki ma még kilencvenszázalékos kedvezményt vehet igénybe – sorolta a miniszter.

 

Megegyezés Budapesttel, sokat lehet spórolni

Kitért arra is, hogy „orkánerejű hülyézésben” volt része a vármegye- és országbérlet érvényességének BKK-járatokra való kiterjesztése, illetve a BKK-bérletek MÁV-on, Volánbuszon és HÉV-en történő kölcsönös elfogadása miatt, és bár számos vita volt a fővárossal a tömegközlekedésről, a főpolgármester megértette, hogy a miniszter mit akar, amit Lázár János meg is köszönt neki. Tegnap a Fővárosi Közgyűlés ezt egyhangú támogatással fogadta el – emlékeztetett a tárcavezető, tehát aki vármegye- és országbérletet vesz, annak a bérletét holnaptól elfogadják Budapesten. 

Százezer diák jár naponta fővárosi iskolákba az agglomerációból, közülük 85 ezren 14 év felettiek, az ő zsebükben 2500 forint marad havonta. Rajtuk kívül 75 ezer dolgozó felnőtt ingázik Budapestre, nekik eddig két bérletet kellett venni, most már elég lesz egy is, ezzel havi tízezer forintot spórolnak. 

Eddig kétszázezer diák 3450 forintot fizetett a Budapest-bérletért, ez nekik holnaptól alig 945 forintba fog kerülni, 350 ezer Budapest-bérletet vásárló felnőtt pedig igénybe veheti a Pest vármegyei tömegközlekedési szolgáltatásokat újabb bérlet megvétele nélkül. – Ha ez nem Budapest támogatása, akkor mi lenne az? – kérdezte a miniszter.

A korábbi tartozás rendezéséről a tárcavezető elmondta: döntöttek egy új tarifarendszer létrehozásáról Budapest és az állami tömegközlekedés között. Korrekt és világos elszámolási rendszert alakítottak ki az alapján, hogy ki mennyi szolgáltatást rendel meg. A Budapest-bérletekből származó bevételt 28-72, a Pest vármegyebérleteket pedig 46-54 százalékos arányban fogják megosztani, az együttműködést megtartják, jó rendszer jön létre, a budapestiek és a vidékiek egyaránt nyernek vele. – Óriási lépés ez a Budapestre jövő vidékieknek, de a fővárosiak is jól járnak – mutatott rá Lázár János.

 

Fejlesztik a MÁV-ot és a HÉV-et, újjászülethet a kötöttpályás járműgyártás

A miniszter kijelentette: a MÁV-nál rendbe kell tenni a szolgáltatási csomagot, fejleszteni fogják a MÁV-alkalmazást, de a fő kérdés az, hogy hol és hogyan lesznek új járművek. 

Megkezdődtek a kormányzaton belül a pénzügyi tárgyalások, és azt tervezi, hogy egy önálló iparág is újjászülethet ennek köszönhetően, a kötöttpályás járműgyártás. Lázár János leszögezte: a kormány azt nézi, hogy magyar haszon keletkezzen a magyarok munkájából és a magyarok pénzéből. 

Ezenfelül száz darab HÉV-járművet kell beszerezni, az összes HÉV-vonalat fel kell újítani, és az összes HÉV-járművet ki kell cserélni, az uniós források blokkolásának feloldása után ez lesz az első teendő – monda a tárcavezető.

Újságírói kérdésre válaszolva arról is beszélt, hogy két KRESZ-módosítás van az asztalon, az egyik aktuális kérdésekre reflektál, mint például a kerékpárok, rollerek, elektromos járművek szerepe, vagy a kerékpárosokra és a gyalogosokra vonatkozó szabályok, azaz a védtelenek védelme, ez már beterjesztés előtt áll. Ötven szakmai szervezetet kérdeznek meg a nagy KRESZ-változtatásokról, mert szükség van a jogosítvánnyal kapcsolatos és a közlekedési szabályok felülvizsgálatára, készül egy szabályozási koncepció, amit társadalmi vitára akarnak vinni. – Egy új KRESZ megalkotása kétéves jogalkotási folyamat, rengeteg egyeztetés kell hozzá, amiről egy konzultáció sem elképzelhetetlen – mondta Lázár János. 

A maxi-Dubaj beruházásról elmondta, hogy 170 ezer köbméter veszélyes hulladékot kell elszállíttatni, és még nem tudják, mi van a talajban. Először a területet fogják kitisztítani környezetvédelmi szempontok alapján, de a jogi kitisztítás is fontos feladat.

Borítókép: Lázár János építési és közlekedési miniszter (Kép: Lázár János Facebook-oldala)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.