Több száz eurós kártérítéshez juthat az, akinek órákat késik a járata

Sokasodnak a fapados légitársaságok körüli botrányok.

2024. 06. 29. 10:29
Debrecen, 2020. december 14. Felszálláshoz készítenek elõ egy Londonba induló, Airbus típusú gépet a Debrecen International Airport elõterében. Az év végi ünnepek igényeinek eleget téve, a COVID-19 járvány elleni intézkedések betartásával a WIZZAIR diszkont légitársaság 16 kétirányú járatot indít Debrecenbõl Londonba, Eindhovenbe és Párizsba. A járvány elõtti idõszakban a társaság 13 ország 28 bázisáról indította gépeit. MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Oláh Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte nincs nap, amikor jelentős, többórás késéről, törölt járatokról és repülőtéri kaotikus jelenetekről ne kapnánk hírt. A nyári időszakban mindig megnövekednek a légiutas-jogokkal kapcsolatos problémák, ugyanakkor az idei nyár a megszokotthoz képest is több fogyasztói panaszt és csalódást hoz egyelőre, miközben a légitársaságok közül több is megpróbál kibújni egyértelmű felelőssége alól – olvasható a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) lapunkhoz eljuttatott közleményében.

Ahogy arról beszámoltunk, hatósági ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben Budapest Főváros Kormányhivatala az utóbbi napokban tapasztalt jelentős járatkésések kapcsán. Amennyiben az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, a szükséges eljárásokat a kormányhivatal megindítja az érintett légitársasággal szemben. 

A múlt héten a SunExpress Antalyába tartó budapesti járata közel 19 órás késéssel tudott elindulni. Az Eurowings múlt vasárnapi stuttgarti járata a tervezetthez képest négy órával később szállt fel. 

A gépen több szurkoló is utazott volna a skót–magyar európai bajnoki mérkőzésre, azonban a késés miatt lemaradtak arról, hogy élőben láthassák játszani a magyar válogatottat. A Wizz Air néhány nappal ezelőtt Rómából Budapestre tartó járata ugyancsak 19 órát késett, a légitársaság viszont nem mindegyik utasnak akar kártérítést fizetni.

A FEOSZ közleménye kiemelte, hogy számtalan megkeresés érkezett hozzájuk, valamint több sajtóhír is azt mutatja, hogy utasok széles körét érintő káosz alakult ki egyes európai reptereken. Akár 24 órát is meghaladó késésekről, az indulási időt folyamatosan tologató, majd végül törölt járatokról, a labdarúgó Európa-bajnokságon történő szurkolást célul kitűző, de a meccs kezdési időpontjáig sem elinduló gépekről is beszámoltak a fogyasztók.

Felhívták a légitársaságok figyelmét, hogy a megfelelő tájékoztatási kötelezettség teljesítése alól semmilyen esetben nem mentesülnek, azaz tájékoztatniuk kell az utasokat az esetleges késésről, a járattörlésről, adott esetben az átfoglalásról. Ez szolgálja mindenekelőtt ugyanis a fogyasztói érdekek érvényesítését, az utazásokra akár több százezer forintot is kifizető fogyasztók információkkal történő ellátása tehát nélkülözhetetlen.

Kiemelték, hogy egy európai parlamenti és tanácsi rendelet széles körű kötelezettségeket ró a légitársaságokra. Így például járattörlés esetén a tájékoztatáson felül átfoglalásra, étkezés és frissítők biztosítására, éjszakai szállás és transzferszolgáltatásra, ingyenes telefonhívások biztosítására terjed ki a vállalkozások kötelezettsége. Ezenfelül az utast a távolságtól függően, 0–1500 kilométer között 250 euró, 1500 kilométer feletti EU-s tagállamok közötti járatok és 1500–3500 kilométer közötti, EU-s tagállam és harmadik országok közötti járatok esetén 400 euró, 3500 kilométer feletti, EU-s tagállam és harmadik országok közötti járatok esetén 600 euró összegű kártalanítás is megilleti, feltéve, hogy a járattörlést nem rendkívüli körülmény okozta, amelynek megítélése a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik.

Járat késése esetén hasonló jogok illetik meg az utasokat, azzal, hogy öt óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg az utast. Ha pedig valamilyen okból a célországba érkezéskor három órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak szintén járhat kártalanítás a korábban részletezett távolságoktól függően ugyancsak 250, 400 vagy 600 euró összegben, hacsak nem rendkívüli körülmény okozta a járat késését

– ismertette a FEOSZ.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.