A pápai MH 47. Bázisrepülőtér a C–17-es repülőgépnek, valamint az első magyar repülésére érkezett KC–390 Millenniumnak ad otthont és nyújt műszaki karbantartást – emlékeztetett honlapján a honvvédség. Mint írták, előbbit szokás James Bond kedvenc teherszállító repülőgépének is nevezni, amely a valóságban katonai és humanitárius akciók elengedhetetlen eszköze.
Ön látta már élőben James Bond kedvenc repülőgépét? A „BigMac” állandó vendége a pápai repülőtérnek
A kecsesnek semmiképpen sem nevezhető monstrum nem véletlenülkapta a BigMac becenevet.

A honvedelem.hu egy korábbi cikkében részletesen leírta, miképp is lettek az amerikai nagyvasak a pápai repülőtér állandó vendégei. Mint írták, még 2006-ban tizenhárom NATO-tagország szándéknyilatkozatot (Letter of Intent, LOI) írt alá a szövetség légiszállító kapacitásának bővítésére, melyet később Magyarország és Norvégia is aláírt.
A modell lényege, hogy a méregdrága és egy-egy kisebb ország számára gazdaságosan gyakorlatilag kihasználhatatlan képességekkel rendelkező óriásgépeket közösen vásárolják meg és üzemeltetik a tagországok. Így jelentősen csökken az egy nemzetre jutó kiadás, ugyanakkor a képesség a hozzájárulás mértékében elérhetővé válik.
A közös szállítógépflotta felállításáról szóló elvi döntés megszületése után került sor a gépeknek otthont adó bázis kiválasztására, amely az előkészítésért felelős szakmai munkacsoport javaslata alapján a nyugat-dunántúli Pápa katonai repülőtere lett. A NATO döntése szerint a közös finanszírozású és üzemeltetésű légiszállító flottának pedig a Globemaster III-ast rendelte el használatra.
Mivel Magyarország vállalta a repülőgépek „regisztrációját is”, ezért a C–17-esek magyar felségjelzést kapnak, sőt magyar személyzetük is van.
Haitiben, Líbiában, Malin, Pakisztánban és Afganisztánban egyaránt sikerrel vizsgázott a C–17-es, amiből három magyar felségjelzésű gép állomásozik Pápán.
Régi, de még ma is megállja a helyét
A honvedelem.hu kitért a C–17 tulajdonságaira, melyben felidézték a repülőgép történetét is. Mint írták, az Egyesült Államokban az 1980-as évek elején született meg a döntés, hogy egy nagy teherbírású, sugárhajtóműves típussal kell leváltani az akkoriban üzemeltetett, meglehetősen heterogén szállítógépflotta jelentős részét.
A tender szerint az új, univerzális típusnak alkalmasnak kell lennie előkészítetlen vagy csak alig kiépített szükségrepülőterekről is üzemelni, hogy a frontvonalak közelében is bevethető legyen.
A nagy teherbírásra és hatótávolságra vonatkozó igények következtében a felső szárnyas kialakítású C–17-es külső méretei lenyűgözőek lettek, a törzs hossza 53 méter, a szárnyak fesztávolsága pedig 51,75 méter. A T alakú vízszintes vezérsík legmagasabb pontja 16,79 méterrel van a talajszint felett, ez körülbelül egy ötemeletes ház magasságának felel meg.

A gép belső méretei szintén impozánsak, az akár 77,5 tonna teher egy 26,8 méter hosszú, 5,4 méter széles és 3,76 méter magas raktérben helyezhető el.
A kecsesnek semmiképpen sem nevezhető monstrum nem véletlenül kapta a BigMac becenevet.
A 265 tonna maximális felszállótömegű repülőgép üzemanyagtartályaiba 138 tonna kerozin fér el, de természetesen a levegőben is utántölthető, így a hatótávolságnak gyakorlatilag csak a személyzet tűrőképessége szab határt. A C–17-es az eddigi tapasztalatok alapján egyértelműen sikeres és jó konstrukciónak bizonyult, így még sokáig meghatározó szerepet tölthetnek be az USA és a vele szövetséges országok légierőiben.
További Belföld híreink
Borítókép: A C–17 Globemaster III (Forrás: honvedelem.hu)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Kocsis Máté: Az EU nem változtat a háborús politikáján
Ukrajna gyorsított felvétele az Európai Unióba nem lenne fair a régóta csatlakozásra készülő országokkal szemben.

Hankó Balázs: Az összes magyar egyetem részt vehet az európai diplomakezdeményezésben
A kulturális és innovációs miniszter hétfőn Brüsszelből jelentkezett.

Kocsis Máté: 100-150 évre megpecsételné a magyarok sorsát Ukrajna EU-csatlakozása
Ukrajna tagfelvételével hazánk gyakorlatilag elbukná az uniós kohéziós forrásokat.

Vérfagyasztó részletek derültek ki az anyagyilkosságról
A vádlott testvére eddig soha nem látott részletességgel írta le anyjuk megtalálásának körülményeit.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Bennfentes kereskedelemért akár öt évet is kaphat Magyar Péter

Meglepő támogató lépett föl a Fidesz-kormány mögött

Kőkemény kvíz: te le tudnál érettségizni töriből?

Orbán haragja utolérte Tuskot: ezt a válaszcsapást nehezen fogja megemészteni Lengyelország

Egy ország kap most a szívéhez: Kulcsár Edina megtette a szívszorító bejelentést Amaráról

Sokk Nógrádban - Medve fenyegeti a nógrádi falu nyugalmát

Ezért nem lett semmi Szoboszlai Dominik olaszországi átigazolásából

A világhírű pankrátor meghalt a brutális meccse után – videó

Nagyítóval kerestük, de csak megtaláltuk az NB I-et az NB II-es rangadón

A Real Madrid bajnoka szégyennek nevezte Vinícius tettét a Barcelona ellen

Döbbenetes balhé Marozsán meccsén: a szervezők tehetnek róla?

Történelmi siker Szaúd-Arábiában, Cristiano Ronaldo kikerült a csapatból
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Kocsis Máté: Az EU nem változtat a háborús politikáján
Ukrajna gyorsított felvétele az Európai Unióba nem lenne fair a régóta csatlakozásra készülő országokkal szemben.

Hankó Balázs: Az összes magyar egyetem részt vehet az európai diplomakezdeményezésben
A kulturális és innovációs miniszter hétfőn Brüsszelből jelentkezett.

Kocsis Máté: 100-150 évre megpecsételné a magyarok sorsát Ukrajna EU-csatlakozása
Ukrajna tagfelvételével hazánk gyakorlatilag elbukná az uniós kohéziós forrásokat.

Vérfagyasztó részletek derültek ki az anyagyilkosságról
A vádlott testvére eddig soha nem látott részletességgel írta le anyjuk megtalálásának körülményeit.