Együtt a legveszélyesebbek: így dolgozik össze a Gidrán és a PZH2000-es önjáró löveg + fotók

A Gidránok többek között jelentősen növelik az alegységek manőverképességét a műveleti feladatoknál is.

2024. 11. 07. 6:45
Gidrán, Magyar Honvédség, haderőfejlesztés, Tata

Fotó: Kurucz Árpád
Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gidrán a honvédség tüzérségi képességfejlesztésének az egyik legfontosabb eleme – szögezte le lapunknak Tóth István ezredes kedden, miután a tatai laktanyába két új Leopard 2A7HU harckocsi kíséretében újabb tizenöt Gidrán érkezett. Így a tüzéreknél már 38 különböző konfigurációjú, míg a lövészeknél már tíz páncélozott harcjármű teljesít szolgálatot.

A két új Leopard 2A7HU harckocsi és a 15 Gidrán a tatai laktanyában (Forrás: Facebook/Magyar Honvédség)

Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár dandárparancsnoka kifejtette: a tüzérségi képesség elemei közül a Panzerhaubitze 2000 (PZH) önjáró löveg jelenti a tűzerőt, a Gidránok pedig a szakaszparancsnokok, ütegparancsnokok, az osztályparancsnokság részére a mozgékonyságot, illetve a védelmet biztosítják.

A magyar tüzérség hetven évet lépett előre az időben, hiszen a PZH és a Gidrán előtt a D20-as vontatott ágyútarackkal dolgoztak, aminek a telepítési, illetve a bontási ideje sokkal több időt vesz igénybe, ezáltal a kezelők túlélőképessége jelentősen csökken

– emelte ki.

Tüzelés közben a PZH2000-s löveg (Fotó: MTI/Vasvári Tamás)

Mint mondta, a PZH gyakorlatilag bárhonnan tudja használni lövegét, és azonnal el tudja hagyni a tüzelőállását. A Gidrán az ehhez szükséges háttérfeladatok végzésére lett kialakítva: a híradó informatikára, a tűzfeladatok tervezésére, illetve a célok felderítésére.

„Ez egy rendszert alkotó járműcsalád, a PZH-val együtt, egyik a másik nélkül igazából nem tud hatékonyan működni”

– hangsúlyozta. 

Az ezredes kitért kitért arra is, bár a Gidrán alapját a törökök adták, viszont a honvédség járművei teljes mértékben a magyar igényekre lettek szabva. – A híradó rendszer felépítését, a felderítő eszközök képességeit, illetve az azokat kiszolgáló informatikai hátteret is magyar szakemberek tervezték és határozták meg – magyarázta.

Gidránok a tatai laktanyában (Forrás: Facebook/Magyar Honvédség)

Mint arról lapunk is beszámolt, a honvédség Gidránjai új képességeket jelentenek, hiszen különféle típusai mobil tűzvezető pontként, figyelőpontként, illetve üteg- és szakaszparancsnoki pontként is alkalmazhatók. Ezek a többcélú moduláris páncélozott harcjárművek növelik az alegységek manőverképességét a műveleti feladatok végrehajtásában.

A modern, robbanásvédett külső és belső kialakítású, 14 tonna önsúlyú Gidrán 5,8 méter hosszú, 2,5 méter széles és 2,5 méter magas, így repülőgéppel szállítható.

A 8900 köbcentiméteres motorral felszerelt, négykerék-meghajtású jármű óránként akár 120 kilométeres sebességgel is képes haladni. Jó útviszonyok mellett egyetlen üzemanyag-feltöltéssel hétszáz kilométert tud megtenni.

Borítókép: Gidrán harcjárművek a tatai laktanyában (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.