Leporolták az Atkári-modellt
A Demszky-érában már egyszer elbukott úgynevezett Atkári-modellt vezetné be újra Karácsony Gergely a BKV finanszírozására – értesült a Magyar Nemzet. A főpolgármester a kormányülést követően arról beszélt – igaz, meg nem nevezett külföldi példát emlegetve –, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását egyharmados arányban kell megosztani a kormány, az önkormányzat és az utasok között. Karácsony beszámolója szerint felvetése nem aratott sikert a kormányülésen. Nem véletlenül. Atkári János, Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester helyettese volt az, aki 2012-ben a Magyar Narancsnak adott interjúban azzal büszkélkedett, hogy 2004-ben az MSZP–SZDSZ által vezetett főváros a szintén szociálliberális kormánnyal előremutató módon arról állapodott meg, hogy a BKV kiadásainak harmadát az állam fedezné a normatív támogatással és a fogyasztói árkiegészítéssel, egyharmadot a tarifaemelésekkel az utasokra hárítanának, a harmadik harmadot pedig a főváros teremtené elő törvényben biztosított többletadókkal. A tarifaemelés és az adók bevezetésének politikai kockázatát Demszkyék végül nem vállalták, a Gyurcsány-kormány pedig nem is terjesztette be az ehhez kapcsolódó törvényjavaslatot. Az sem véletlen, hogy Atkári János újra feltűnt a fővárosnál, kedd óta a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) igazgatósági tagja.
A mai kormányülés után Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter Karácsony felvetése kapcsán azt mondta: a miniszterelnök egyértelművé tette, hogy a fővárost érintő kötelezettségvállalásait a kormány továbbra is teljesíti. A tárcavezető arra is emlékeztetett, hogy az állam a BKV adósságaival együtt több mint 217 milliárd forintnyi, 2010 előtt felhalmozott tehertől szabadította meg Budapestet az elmúlt ciklusban.
Mint azt korábban megírtuk: az agglomerációs közlekedésben fontos szerepet játszó HÉV-vonalak államosításával komoly anyagi terhet vett le a kormány a BKV-ról. A budapesti tömegközlekedést támogatta a kabinet azzal is, hogy anyagi forrást és garanciát nyújtott az új és felújított metrószerelvények, valamint a villamosok, a buszok és a trolik beszerzéséhez.