– Hogyan értékeli az új városvezetés első száz napját?
Kezdődik a kampány Potápi Árpád János egykori választókerületében
Magyar Péterék nem indulnak Tolna vármegye 2-es számú választókerületében.
– Hogyan értékeli az új városvezetés első száz napját?
– Mindenkinek az az érdeke, hogy az új városvezetés jól végezze dolgát. Ezért kívántunk nekik sok sikert már a választás éjszakáján, ezért szögeztük le azonnal, hogy mi együttműködésre, korrekt partneri viszonyra készülünk. Orbán Viktor az első adandó alkalommal meghívta az új főpolgármestert a kormányülésre. A miniszterelnök garanciát vállalt, hogy a kormány csak olyan fejlesztést valósít meg Budapesten, amit a városvezetés is támogat, és hogy fillérre és betűre betartunk minden élő megállapodást, amit Tarlós Istvánnal kötöttünk. Ez nem üres gesztus: a 2018 végén született Tarlós–Orbán-megállapodás 110 milliárd forint többlettámogatáshoz juttatja Budapestet 2020 és 2024 között. Ugyanakkor a városvezetés teljesítményének értékelésével még várnunk kell.
– Száz nap türelem nem elég?
– Most úgy látom, a száz napnál is hosszabb türelmi időt érdemes adni Karácsony Gergelynek. Még nincs igazán alapja a teljesítményalapú értékelésnek. Meg kell várnunk, amíg megkezdik az érdemi munkát. Az egyik legnehezebb feladathoz még hozzá sem fogott a városvezetés: el kell készíteniük a 2020-as fővárosi költségvetést. Egy költségvetés feketén-fehéren megmutatja, mik a városvezetés céljai, mit tartanak fontosnak, mit nem. Mit teljesítenek ígéreteikből, mit nem.
– Mégis, ha röviden értékelni kellene az első száz napot, mit mondana?
– A politikai teljesítmények megítélése elsősorban az emberek, a budapesti polgárok dolga, bízzuk rájuk. Nagyon tömören: a kép vegyes. Folytattunk már eredményes egyeztetéseket a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában, konstruktív hozzáállással a budapestiek érdekében. Ám az is tagadhatatlan, hogy van, amit inkább nem kellett volna.
– Mire gondol?
– Önmagáért beszél, hogy mivel kezdték: saját magukkal és a saját fizetésükkel. A DK-s, momentumos, szocialista többség első döntésével megduplázta a jól fizetett főpolgármester-helyettesek és az alpolgármesterek számát, alaposan megemelték saját és elvtársaik fizetését. Az önkormányzati bizottságokba delegált politikai megbízottak száma megháromszorozódott. Karácsony Gergelyék hatalmi osztozkodással és a pénz egymás közötti elosztásával, a politikusok számának megháromszorozásával, a politikusfizetések durva megemelésével kezdték. Ez pont az ellenkezője annak, amivel Tarlós István és a Fidesz kezdett 2010-ben.
– Mivel kezdett Tarlós?
– Ha valaki mindenáron meg akarja ítélni Karácsony Gergely száznapos teljesítményét, van egy kitűnő mérce: Tarlós István első száz napja 2010-ben. Hogyan nézett ki a Tarlós 100 nap? Politikusstop: kevesebb politikus kevesebb fizetéssel. Cégvezetők számának és fizetésének csökkentése. BKV működési hitelének felszámolása. Közlekedésjavító intézkedések: BKK létrehozatala Vitézy Dávid vezetésével, a jegy- és bérletárak befagyasztása, a szokásos áremelés megakadályozása. Egész ciklusra szóló gazdasági program elfogadása. Heim Pál gyermekkórház adósságkonszolidációja. Dohányzás és alkoholfogyasztás betiltása aluljárókban, játszótereken. 4-es metró Demszky-féle korrupciós szerződéseinek újratárgyalása, sokmilliárd forint megtakarításával. Villamosprojektek és a Futár projekt indítása. Sokat vesztettünk Tarlós István távozásával.
– Ön mégis többször békülékeny hangot ütött meg a sajtóban Karácsony Gergellyel kapcsolatban, és az együttműködés fontosságát hangsúlyozta.
– És fogom is, Budapest szerelmeseként, utolsó leheletemig! Javíthatatlanul hiszek a párbeszéd, az együttműködés, az értelmes viták erejében. A kampánynak vége, a budapestiek joggal várják el tőlünk, hogy működjünk együtt a város érdekében. Budapest nem csatatér – munkára, nem pedig háborúskodásra kaptunk felhatalmazást. Az eltérő megközelítés még a budapestiek előnyére is válhat: több szem többet lát alapon segíthet megtalálni a legjobb megoldásokat.
– A Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjából létrehozzák a Budapest Fejlesztési Központot (BFK). Az ellenzék vádjával szemben még hangsúlyosabb lesz a főváros fejlesztése?
– Az elmúlt 150 évben a mindenkori kormányok oroszlánrészt vállaltak a város építésében: a főváros hídjai, közlekedési hálózata, legismertebb középületei, intézményei mind-mind kormányzati munkával jöttek létre. A BFK a kormányzati Budapest-munka centruma. Az elmúlt tíz év eredményeiből is látható, szívügyünk Budapest, folytatjuk a munkát.
– A főpolgármester szerint a BFK-val a kormány elvonja a főváros hatásköreit.
– Ez egy a választások óta közzétett főpolgármesteri Facebook-bejegyzésekből. Van belőlük néhány, tegnapig pontosan 253. Mondják: amiből sok van, az keveset ér. Személyes egyeztetéseinken fel sem merült ez a kifogás. A Fővárosi Önkormányzat hatáskörei változatlanok, a kormányzat budapesti feladatait összpontosítjuk, szervezzük ebben a szakmai műhelyben. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója kitűnő város- és közlekedésfejlesztési szakember, ráadásul a tudását minden politikai oldal elismeri. Maga Karácsony Gergely kérte fel Vitézy Dávidot a BKK vezetésére, és amikor azt nem vállalta, akkor gondoltam úgy, hogy vétek lenne kihagyni őt a munkából.
– A BFK új vezetőjével a közösségi közlekedés irányába mozdul el a városfejlesztés?
– A kormány Budapest-politikájának fókuszában három terület lesz: a közlekedés, a minőségi zöldfelületek növelése és az otthonteremtés. Ezért gondoljuk, hogy a következő évek egyik kiemelt projektje a HÉV-vonalak teljes felújítása kell legyen. A HÉV-eket a külső kerületekből és az agglomerációból érkező mintegy 150 ezer utas használja naponta, ez több mint egymillió utas hetente. A sínek, az állomások, az utastájékoztató rendszer a XX. század hetvenes éveinek színvonalát képviseli, a járműállomány átlagéletkora pedig elérte az ötven évet. Ezért döntött úgy a kormány, hogy az összes HÉV-vonal rekonstrukcióját elindítja. Prioritás, hogy a szentendrei és a gödöllői HÉV-ek mellett a csepeli és a ráckevei vonalak is elérjék a metrót. Az a cél, hogy a déli HÉV-vonalak mélyvezetésben a Kálvin térig járjanak, átszállást biztosítva napi 60-80 ezer, heti majdnem félmillió utasnak a 3-as és a 4-es metrókra.
– Mikor utazhatunk a megújult HÉV-vonalakon?
– Februárban megjelenik az összes HÉV-vonal felújítására vonatkozó tervezési munka közbeszerzési kiírása. Nyílt, európai uniós közbeszerzés jön, ami a legnagyobb versenyt garantálja és a leginkább transzparens eljárás. Elindul a többéves tervezői munka. Ezzel párhuzamosan, fél-egy éven belül a MÁV-val közösen ki tudjuk írni a járműparkra vonatkozó közbeszerzést, amelyhez uniós pénzeket kívánunk lehívni. Ez azt jelenti, hogy 10-15 éven belül közlekedhetünk új, korszerű járműveken a felújított, Kálvin térig meghosszabbított vonalakon.
– Ez lenne az 5-ös metró?
– Igen, a HÉV-felújítás részeként elindul az 5-ös metrónak is nevezett összeköttetés tervezése is. Ennek célja, hogy az északi, szentendrei vonalat összekapcsoljuk – a Duna alatt, a pesti belváros érintésével – a Kálvin térig futó déli HÉV-ekkel. Egyetértünk Karácsony Gergellyel abban, hogy a cél a belváros autósforgalmának csillapítása. Mi ezt nem tiltással, büntetéssel, hanem a közösségi közlekedés minőségi javításával képzeljük el Budapesten belül és agglomerációs viszonylatban is. Rengeteg tervünk van, reméljük, a város partner lesz ezekben. A forgalomcsillapításhoz szükséges a külső, déli és északi új hidak, a Galvani és az aquincumi építésének előkészítése is. Ezek mind tehermentesítenék a belvárost. Ezek a beruházások klímavédelmi, zöldszempontokból és a város élhetőségét tekintve forradalmi változást hozhatnak.
– A tervezés alatt álló Galvani híddal szemben a fővárosi vezetés az Albertfalvai híd megépítését erőltetné. Milyen érvek szólnak a Galvani híd mellett?
– Budapesten 15-20 évente épül új átkelő 1849, a Lánchíd befejezése óta, felváltva, egyszer északon, egyszer délen. Ez a természetes ritmusa a hidak és kiszolgáló úthálózat létesítésének. Legutóbb a Megyeri híd épült meg 2008-ban, a soron következő pedig egy déli átkelő, amely 2028-ig átadható. A Rákóczi hídtól délre tervezett Galvani híd a hatástanulmányok szerint napi 35-55 ezer közötti gépjárművel csökkentené a bálvárosi hidak terhelését, valamint napi 5-6 ezer autóval a belső Üllői út forgalmát. Reméljük, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának következő, február 27-i ülésén a főváros egy kis habozás után igent mond erre a fejlesztésre. Hídstopról nem olvastunk a főpolgármester programjában.
– Az már kiderült, hogy Karácsony Gergely szerint nincs pénz a fővárosi kezelésben lévő Lánchíd felújítására. Kisegíti a kormány Budapestet?
– A híd a főváros tulajdona, a felújítás a Fővárosi Önkormányzat feladata. A felújításhoz a kormány korábban hatmilliárd forintot ígért Tarlós Istvánnak, ez a pénz Karácsony Gergelynek is rendelkezésre áll. Azt javasoljuk az új főpolgármesternek, hogy lásson munkához, cselekedjen, éljen a közbeszerzési törvény adta lehetőségekkel. Rendelje el az árfelülvizsgálatot, kezdjenek tárgyalásokat az ajánlattevőkkel, tartsanak szigorú, nyilvános árlicitet, gondolják át, optimalizálják a műszaki tartalmat. Ha kell, írjanak ki új közbeszerzést az árak letörése érdekében.
– Mit szól ahhoz, hogy a főpolgármester önöket vádolja beruházások túlárazásával?
– Karácsony Gergely és támogatói, a DK, az MSZP, a Momentum rendre azzal vádolják a kormányt, hogy túl drágák a beruházások. Most itt a remek lehetőség arra, hogy bebizonyítsák, képesek letörni az árakat. Megígérjük, hogy a kormányzati támogatás akkor sem csökken, ha ugyanazt a munkát olcsóbban tudják elvégeztetni.
– A főváros a biodóm kapcsán is milliárdokért kopogtat. Ebben tud segíteni a kormány?
– Ugyanaz a helyzet, mint a Lánchídnál: semmilyen írásos elemzést, hatástanulmányt nem kaptunk a fővárostól. A kormány eddig 47 milliárd forintot adott a főváros tulajdonában álló állat- és növénykert beruházására, minden elvárhatót megtett. Amennyiben pluszforrás kell, azt most már a főváros tegye hozzá. Segítőkészek voltunk eddig is, a jövőben pedig a kormány fel tudja ajánlani, hogy a tervezett Hermina garázs pénzügyi forrásait, öt-hatmilliárd forintot a biodómra lehessen felhasználni, ha közösen arra jutnánk, hogy az autómentes ligetben nincs szükség erre a mélygarázsra.
– A fejlesztéseken túl a demokrácia felfogása kapcsán sem értenek mindenben egyet.
– Vannak és lesznek vitáink, ez természetes. Karácsony Gergelyt demokratikus politikusnak tartom, és őszintén hiszem, hogy tenni akar a városért. Éppen ezért nagyon meglepődtem, amikor kijelentette, hogy Budapesten csak az ő programja valósítható meg, csak neki lehet igaza. Meglepett akkor is, amikor azt mondta, hogy megtiltja, hogy a kormányzati Budapest-tájékoztatókat Budapestinfónak nevezzük. És végképp meglepett, amikor olyan házszabályt fogadtatott el a Fővárosi Közgyűlésben, ami durván korlátozza a megválasztott képviselők demokratikus jogait, és egyszemélyi túlhatalmat ad a főpolgármesternek.
– És hogyan értékeli ezt, ha felocsúdik a meglepetésből?
– Budapest sokszínű város, a sok építő gondolat, program a javára válik – egyikünk sem mondhatja, hogy csak ő az úr, csak neki lehet igaza. A Budapest szó használatához a mindennapi beszédben eddig nem kellett senkitől sem engedélyt kérni, remélem, ez nem változik – ez a szólásszabadságot venné el mindannyiunktól. A közgyűlési házszabály pedig csak valami félreértés lehet – inkább tűnik a demokrácia korlátozásának, mint megerősítésének. Mondtam is Gulyás Gergelynek, terjesszen be egy ugyanilyen javaslatot a parlamentben, lássuk, mit szól hozzá a parlamenti ellenzék, ha őket fosztják meg így a jogaiktól… Ez a fellépés Gyurcsány idejéből ismerős, nagyon nem jó irány. Feltűntek baljós árnyak is, de mi munkára szegődtünk, folytatjuk Budapest építését. Sikeres Budapest nélkül nincs sikeres Magyarország, ezt sosem felejthetjük el!
Magyar Péterék nem indulnak Tolna vármegye 2-es számú választókerületében.
A miniszterelnök a háborúról és az új gazdaságpolitikáról is beszélt a Kossuth rádióban.
A vonatközlekedésben sok a fennakadás a havazás miatt, rengeteg a dolguk az utakon a tűzoltóknak.
Széllökések miatt is kiadták a figyelmeztetést.
Újabb helyszínről dobatta ki Magyar Péter a testőreivel a HírTV stábját
Magyar Péter kínos magyarázkodásba kezdett, de nem volt benne sok köszönet
Itt az újabb Andrei Mangra botrány! Egy boltban balhézott a táncos
Akcióban a TEK Budapesten: mesterlövészek a háztetőkön a nyolcadik kerületben – megszólalt a rendőrség
Kiadták a figyelmeztetést havazás miatt: ezekben a vármegyékben 5 centinél is több hó hullhat
Vezércikk - Mintegy 5 másodperc Magyar Péter tűréshatára + videó
Két magyar gólszerző, mégis nyert a Veszprém a Bajnokok Ligája-meccsen
Elképesztő hajrával idegenben is megverte a Szeged a Kielcét!
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
Mutatjuk a férfit, aki VV Fanni meggyilkolásáért ül börtönben – hét év után adott exkluzív videóinterjút
Gonosz volt a főispán?
Máris megdőlt Mike Tyson rekordja, miután Lennox Lewis korábbi legyőzője 59 évesen ütötte ki ellenfelét
Magyar Péterék nem indulnak Tolna vármegye 2-es számú választókerületében.
A miniszterelnök a háborúról és az új gazdaságpolitikáról is beszélt a Kossuth rádióban.
A vonatközlekedésben sok a fennakadás a havazás miatt, rengeteg a dolguk az utakon a tűzoltóknak.
Széllökések miatt is kiadták a figyelmeztetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.