Irathamisítást is elkövethetett a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) mutyigyanús buszbérlési tenderén nyertesnek kihozott kamucég, a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt.
A Hír TV péntek esti, Informátor című műsorában telefonon elérték azt az illetőt, akinek az aláírása szerepelt több olyan dokumentumon, amelyet a kezesként feltüntetett Volvo Group Austria GmbH állítólagosan biztosított a CR-Facilities pályázatához.
Gerald Primes az újságíróknak megerősítette, hogy nem az ő szignója szerepel az iratokon, vagyis odahamisították az aláírását. – Valaki odaírta a nevemet, de én nem vagyok ezért felelős. […] Valóban volt itt bizonyos csalás. De, mint ahogy mondtam, erről nem beszélhetek
– árulta el a stáb kérdésére a férfi. Amikor a kamucég ügyvezetőjét, Tóth Erikát – és egyben a CR-Facilities egyetlen alkalmazottját – a fentiekről kérdezték, akkor a nő egyszerűen letette a telefont.
Az Informátor az ügyben kereste Nemes Gábort is, a BKV igazgatóságának, és felügyelőbizottságának DK-s tagját, aki ráadásul a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének is az elnöke.
A stábot az érdekelte, hogy hogyan csúszott át egy olyan pályázat, ahol kezesként egy külföldi cég van megjelölve, úgy, hogy mint kiderült ők erről mit sem tudnak. Azonban itt is falakba ütköztek, a Gyurcsány-párti politikus minden kérdésre – például, hogy tapasztaltak-e valamilyen furcsaságot a pályázat körül, mielőtt aláírták, vagy utánanéztek-e az alvállalkozónak – az igazgatóság elnökségéhez próbálta irányítani az újságírókat.
Mint megírtuk,
a napokban nyomozás indult a botrányos busztender ügyében,
amelyben egyébként nem a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), hanem a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) vizsgálódik. Ennek oka, hogy a BRFK-t saját kérésére kizárták az eljárásból, mivel az elfogultság látszatát is el szerették volna kerülni,
hiszen Karácsony Gergely főpolgármestert is érinti a feljelentés.
A ciprusi off-shore cégeken keresztül létrehozott CR-Facilities egyébként Tüttő Kata (MSZP) főpolgármester-helyettes korábbi élettársa, Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozik.
A buszmutyi ügyében tett feljelentés Karácsony Gergelyt is érinti Fotó: Markovics Gábor / Ripost
A kamucég tavaly május 11-én alakult, és mindössze hét nappal az ajánlattételi idő lejárta előtt jegyezték be, 17 millió forint törzstőkével.
A tender mindössze hat használt busz bérléséről szólt, ám ezek a járművek sem a kamucég tulajdonát képezték: a CR-Facilities sem buszokkal, sem telephellyel nem rendelkezik. Sőt, a szabálytalanságoktól, pontatlanságoktól, és értelmezhetetlen adatoktól hemzsegő pályázatukban két olyan busz alvázszáma is szerepelt, amelyek a MAN európai adatbázisa szerint nem is léteznek. Továbbá referenciaként egy svájci cég számára kiállított ajánlást tüntettek fel.
A BKV döntéshozóinak is tudnia kellett a fentiekről, így arról, hogy a hat csuklós autóbusz bérlésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárására a legjobb ajánlatot egy referenciák nélküli, jogelőddel nem rendelkező, frissen alapított, az üzletben tapasztalatlan cég nyújtotta be. Ez abból a vizsgálati anyagból derül ki, amelyet a fővárosi közlekedési vállalat belső ellenőrzési főosztálya készített.
A lapunk birtokába került dokumentum alapján korábban megírtuk:
a BKV felügyelőbizottsága tisztában volt azzal is, hogy a CR-Facilities átvilágítása során közepes szintű vállalatbiztonsági kockázatot állapítottak meg,
mivel a cégnek „tulajdonosi háttere ismeretlen, referenciái nincsenek, működéséről nincs információ”.
Komoly kérdéseket vet fel, hogy ezt követően hogyan köthetett szerződést a céggel a BKV. Márpedig a kontraktust október 30-án aláírták.
Miután ez nyilvánosságra került, és a botrányos pályázat részletei is ismertté váltak, Karácsonyék visszakoztak, ám nem tudták tisztázni, hogyan szerződhettek az említett körülmények ismeretében.
Márki-Zay ingyenbuszos fiaskója
Közben egy másik településen is a buszokkal kapcsolatos fiaskó okoz kellemetlenségeket a baloldali vezetés számára. A Hír TV pénteki beszámolója szerint mindössze néhány napi működés után már le is álltak Hódmezővásárhely új, ingyenes buszjáratai. Már a szolgáltatás indulása sem volt problémamentes, hiszen az üzemeltető cég két járműve nem volt megfelelő műszaki állapotban ehhez, Márki-Zay Péter szerint ezért a BKV-tól kellett buszokat kölcsönkérni. Kiderült azonban, hogy a polgármester nem mondott igazat. Ugyanis a televízió megkérdezte a BKV-t arról, hogy valóban adott-e kölcsön buszokat Hódmezővásárhelynek, amire a következő választ kapták: „Márki-Zay Péter tévesen jelölte meg a BKV-t a buszok adományozójaként, a közlekedési vállalat valójában nem adott autóbuszt a városnak”. Szerdán már üresek voltak a hódmezővásárhelyi megállók, a Kormányhivatal ugyanis felfüggesztette a járművek üzemeltetőjének működését, mivel kiderült, hogy azoknak a buszoknak sem volt hatósági engedélye, amelyekkel korábban elindították a szolgáltatást. Márki-Zay szerint a Fidesz el akarja lehetetleníteni a város fejlődését, ám a kormánypárt helyi önkormányzati képviselője szerint felháborító, hogy Márki-Zay Péter a saját hibája miatt másokra mutogat. Cseri Tamás a Hír TV-nek hangsúlyozta: a hatósági engedély hiányáról már a szolgáltatás indulásának a napján is tudtak, mégis közlekedtek a buszok.