Hirtelen válthatott irányt a Viking Sigyn az ütközéskor

Két szokatlan manővert is tapasztalt a dunai tragédiát okozó Viking Sigynnél egy szemtanú. A Sigyn ukrán kapitányát 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével is meggyanúsították. A Hableány május 29-én 33 dél-koreai turistával és kétfős magyar személyzettel a fedélzetén süllyedt el a Margit híd alatt.

2019. 08. 02. 11:12
null
A Hableányt június 11-én emelték ki a folyó mélyéről Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanúk vallomásai szerint négy matróz szolgált a Viking Sigynen a katasztrófa estéjén. Ez a hajó nagyságát, a szállított utasok és a személyzet összlétszámát – 180 utas, ötven szállodai alkalmazott és a nyolcfős hajózószemélyzet – tekintve nem tűnik éppen soknak, ám a szabályzatok szerint elégséges – és szükséges – matrózi létszám. Ami csak annak tükrében lehet érdekes, hogy a Hableányon 33 utas és kétfős személyzet – egy matróz és a kapitány – volt, ám a lapunknak megszólaló hajósok szerint vélhetően információhiány miatt félreértelmezett szak­értői vélemény szerint egy matróz hiányzott.

Mint azt a Magyar Nemzetnek Borbély Zoltán, a sétahajót üzemeltető Panorama Deck Kft. jogi képviselője, közlekedési szakjogász leszögezte: kegyeletsértőnek tartja, hogy az áldozatokra próbálják terelni a felelősséget. Az eddigi összes szakértői vélemény, valamint tanúvallomások sora is arról szólnak, hogy az előzési helyzetben lévő Viking Sigyn nem tartotta be az előzés szabályait, és utolérve begyűrte maga alá, majd a hullámsírba küldte az előzött helyzetben elsőbbséget élvező Hableányt.

A Hableányt június 11-én emelték ki a folyó mélyéről
Fotó: Kurucz Árpád

A katasztrófa idején a közelben lévő Hullám motoros kapitánya vallomása szerint így látta a hajóbaleset előzményeit. A Parlament közepéig párhuzamosan haladtak a Sigynnel 3,7 kilométeres sebességgel. Ekkor a Sigyn 11,3 kkilométeres sebességre gyorsított, ami azonnal feltűnt a magyar kapitánynak, mert „a szállodahajók 9,3 km/óra sebességgel szoktak közlekedni”. A Parlament végénél előzte meg a Sigyn a Hullámot, amelynek kapitánya ekkor látta meg a Margit híd középső nyílásában a Hableányt. A Hableány haladt elöl, mögötte a Sigyn. A hídnyílásban a Sigyn hirtelen „elhúzta a farát a Margitsziget irányába”, ami „azért volt furcsa, mert ilyen hirtelen nem szoktak irány váltani a hajók”.

A gyorsításra és a hirtelen irányváltásra is a szakértőnek kell majd választ adnia.

A Sigyn 64 éves ukrán kapitányát, Jurij Csaplinszkijt halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével, valamint 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével is meggyanúsították, és szerdán ismét letartóztatták.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.