„Az utcában öt ház áll: Karola valamelyik szélsőben lakik, Béla és Mari szomszédok, Cili háza az utolsó előtti. Samu nem lakik Cili mellett, Mari viszont Karolához menet be tud nézni Bélához. Ki kinek a szomszédja?” A jópofa logikai feladat ötödik osztályosoknak szól, de bizonyára játékos kedvű felnőttek is szívesen elgondolkodnak a fejtörőn, amiben egyetlen szám sincs ugyan, az eredményes matematikatanuláshoz mégis ilyesfajta feladatokon, a logikai készség fejlesztésén keresztül vezethet az út.
Legalábbis így gondolja ezt Lenger Dániel, a 13. Közép-európai Matematikai Olimpia (MEMO) magyar csapatának egyik vezető tanára. A hat középiskolás fiú alkotta csapat összetettben ezüstérmet szerzett, egyéniben pedig egy arany, egy ezüst és három bronz minősítést hozott el a csehországi Pardubicében megrendezett nemzetközi tanulmányi vetélkedőről. Az augusztus 26. és szeptember 1. között zajlott egyhetes összecsapáson tíz ország fiataljai között álltak helyt a fiúk.
A versenyen részt vevő hat diák az ország matematikai tehetséggondozásban legtapasztaltabb iskoláiban szerezte tudását: Soós Máté, Tóth Balázs és Várkonyi Zsombor a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumba járnak, Beke Csongor, Gyimesi Péter a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium tanulói, az aranyérmet szerző Weisz Máté pedig a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákja. A csapatot a Fazekasban tanító Szoldatics József és az ELTE doktorandusza, Lenger Dániel vezette.
Szoldatics tanár úr azt mondja, a MEMO lényegében a nemzetközi matematikai diákolimpia egyfajta kistestvérének, előversenyének tekinthető, hiszen míg a „nagy” olimpia főleg a végzős gimnazisták terepe, a közép-európai összecsapáson a 10. és 11. évfolyamosok mutatkoznak be.
– Csapatunk tagjai az ország tíz legjobb matekosai között vannak. A felkészülés és a kiválasztás hosszú folyamat volt, mivel az év során zajló különböző matematikai tanulmányi versenyek pontrendszerében elért eredmények alapján kvalifikálták a fiúkat. Az, hogy nincs lány a csapatban, csak a pontszámok miatt van így, tavaly például vegyes összetételű csapat indult. A remek szereplés mögött természetesen hosszú évek gyakorlása, felkészülése áll, kivétel nélkül olyan gyerekekről van szó, akiknek a kezdetektől szenvedélyük volt a matematika, és már az általános iskolai évek alatt is szakkörökre, táborokba, különórákra jártak, sok pedagógus foglalkozott velük. Mondhatnánk, hogy mindannyian kicsit kockák – jellemzi a fiúkat Szoldatics József.