Még tesztelik a metrókocsik klímáit

Két gyártó klímaprototípus-rendszerét teszteli a BKV a 3-as metrón. A közlekedési vállalat szerint a kocsikat felújító orosz cég hozzájárult a beszereléshez. Majd csak akkor lehet kiírni a közbeszerzési eljárást, ha az üzemeltetési szempontból fontos összes információ összeáll. Azt nem tudni, hogy ez mikorra várható, mibe fog kerülni, és honnan lesz rá fedezet.

Schmidt Gábor
2021. 03. 17. 6:03
20201022 budapest az m3 metro deli szakaszanak felujitasanak atadasa karacsony gergely tutto kata havran zoltan magyar nemzet
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két különböző gyártó klímaprototípus-rendszerét teszteli a BKV a 3-as metró kocsijan. A közlekedési vállalat lapunk érdeklődésére a rendszerekről csak annyit árult el, hogy azok ideiglenes felszerelése már megtörtént a megfelelő működőképesség ellenőrizhetőségéért. A kétféle klímarendszer működési elvei között nincs különbség, viszont a megvalósítás és a hosszabb távú üzemeltetés szempontjából lehetnek eltérések.

Az orosz céggel kötött vállalkozási szerződés értelmében bármiféle változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben elvész a kocsikra adott harminc év garancia. Lapunk érdeklődésére a BKV azt is tudatta: az ideiglenes klímarendszerek felszereléséhez a metrókocsikat felújító orosz cég, a Metrowagonmash hozzájárult.

A főpolgármester állítja: a légkondícionáló beszerelése nem pénzkérdés
Fotó: Havran Zoltán

A közlekedési vállalat közölte: csak olyan rendszerek beszerelését fogják engedélyezni, amelyek nem befolyásolják a metrókocsikra adott garanciát. Az orosz fél azért is adta meg a hozzájárulását, mert csak így kaphatnak valós képet arról, hogy esetlegesen majd a teljes járműparkra is engedélyezzék a felszerelést.

A jelenlegi, ideiglenes beszerelés azt szolgálja, hogy ellenőrizhető legyen a rendszerkialakítás megfelelősége, működőképessége. Kérdésünkre, hogy meddig tart és milyen körülmények között zajlik az ellenőrzés, annyit válaszoltak: „a vasúti közlekedésben rendkívül szigorú szabályozók vannak, a végleges rendszer működésének ellenőrzését komoly előkészítési munka fogja megelőzni. A minél magasabb fokú megfelelés érdekében az üzemeltető széles körű, a hatósági előírásnak megfelelő teszteljárásnak fogja alávetni a rendszereket”.

Ha a BKV-nak mint üzemeltetőnek a fontos információk – a sikeres megvalósíthatóság érdekében – kivétel nélkül összeállnak, csak akkor kerülhet sor a közbeszerzési eljárás kiírására. Arra, hogy ez mikor várható leghamarabb, érdemben nem válaszoltak.

Tavaly márciusban a főpolgármester azt nyilatkozta: minden kocsit biztosan nem tudnak klímásra állítani, de a munkát el fogják kezdeni. Karácsony Gergely akkor többek közt azt mondta: jó eséllyel már 2020-ban megkezdődhet a 3-as metró szerelvényeinek klimatizálása.

Azt sem tudni még, hogy a klíma utólagos beszerelése mennyibe fog kerülni. A BKV tájékoztatása szerint a végső ár a közbeszerzési eljárás során fog kialakulni, a szükséges fedezet előteremtése is ennek függvényében valósulhat meg.

Előzetes becslések szerint a klíma utólagos beszerelésének költsége mintegy hat-tízmilliárd forint lehet.

Emlékezetes, hogy 2019 nyarán, a főpolgármester-jelölti kampányban Karácsony Gergely közösségi oldalán közzétett egy videót, amelyben bemutatta, hogy csaknem 35 fokos hőmérsékletet mért a 3-as metrón. Két évvel ezt megelőzően pedig Karácsony pártjának, a Párbeszédnek a képviselői emlékezetes flashmobot tartottak, félmeztelenül utaztak az általuk szaunának titulált metrón, és azt követelték az akkori városvezetéstől: érje el, hogy biztonságos és kényelmes legyen a budapesti tömegközlekedés vagy mondjon le.

A főváros tavalyi költségvetésének vitájában a Fidesz benyújtott egy módosító indítványt, amely szerint hárommilliárd forint átcsoportosításával teremtettek volna forrást a metrókocsik klimatizálására, de ezt Karácsonyék elutasították. A főpolgármester akkor azt közölte a közösségi oldalán:

„a klíma beszerelése elsősorban nem pénzkérdés, a forrás erre rendelkezésre áll, ezért nem kellett külön módosítót befogadni a költségvetéshez. A pénz tekintetében a kérdés csak az, hogy a költségeket lenyeletjük-e az orosz beszállítóval, a városnak járó kötbér terhére. Ennek érdekében jelenleg is pereskedünk.”

Kérdés, hogy a kötbér miatti per mikor zárulhat le és milyen eredménnyel. Lapunk érdeklődésére a BKV azt közölte: az orosz gyártóval a kötbér miatt zajló per jelenleg első fokon, folyamatban van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.