Ráerősítenek a fiatalok pénzügyi közoktatására

Miközben a felsőoktatásban jó néhány éve a pénzügyi és gazdasági szakok vezetik a népszerűségi listát, a köznevelésben gyerekcipőben jár az általános pénzügyi ismeretek oktatása, és a felnőttlakosság pénzügyi tudatossága is jócskán hagy kívánnivalót maga után. A készülő Nemzeti alaptantervben nagyobb hangsúlyt fog kapni ez a terület, a Pénziránytű Alapítvány jóvoltából pedig egyre több akkreditált tankönyv és digitális tartalom is segíti a pedagógusokat.

Csókás Adrienn
2019. 04. 25. 5:55
Szabó István; Szabó Zsombor; Szabó Oktávia; Szabó Patrik; Szabó Hanna
Iskolákban is tanítják majd, hogyan „gazdálkodj okosan” Fotó: MTI/Oláh Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Javában tart a tankönyvrendelési időszak, az iskolák április 30-ig adhatják le igényeiket a következő tanév könyveire. Mivel a felmérések szerint még mindig gyenge a magyar lakosság pénzügyi tudása, a kormány stratégiai célként tűzte ki, hogy erősödjön a köznevelésben a gazdasági, pénzügyi tudnivalók oktatása.

A pedagógusoknak érdemes tudniuk, hogy az általános és középiskolás korosztálynak már több ingyenesen rendelhető tankönyv is elérhető a témában.

Iskolákban is tanítják majd, hogyan „gazdálkodj okosan”
Fotó: MTI/Oláh Tibor

A hivatalos tankönyvjegyzék pénzügyi tartalmait fejlesztő Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatója azt mondta lapunknak: egyre többen használják a magyar oktatásban hiánypótló jelentőségű Iránytű a pénzügyekhez című könyvüket.

– A Nemzeti alaptantervben a különböző tantárgyakban csak elszórtan jelennek meg ezek az ismeretek, és nem volt egy olyan átfogó tankönyv, amely a mindenkit érintő, mindennapi pénzügyek magabiztos intézéséhez szükséges tudást tartalmazta volna.

A Kello (Könyvtárellátó Nonprofit Kft.) közreműködésével 2016 áprilisában sikeresen engedélyeztetett kiadvány attól egyedi, hogy a hétköznapi életből ismert gyakorlati problémák, „esettanulmányok” felől indulva mutatja be a mindennapi pénzügyek és a gazdaság működésének fontosabb összefüggéseit – ismerteti Merényi Zsuzsanna a 9–10. osztályosoknak szánt kiadványt, amely egy átlagos magyar család hétköznapjain és döntési helyzetein keresztül tanítja meg, hogyan kell okosan takarékoskodni, mi rejlik a nehezen érthető pénzügyi kifejezések mögött, vagy hogy milyen kockázatokat rejt a hitelfelvétel.

Az egyik izgalmas feladat például egy váratlan káreseményt dolgoz fel: azt mutatja be a gyerekeknek, milyen kiadások merülnek fel, ha egy heves vihar komolyabb beázást okoz a családi házon, hogyan tervezhető újra a havi büdzsé a javítási költségek előteremtéséhez, illetve mit kell ilyenkor intézni a biztosítóval.

A pénzügyi és vállalkozási ismeretek önálló tantárgyként egyelőre csak a szakgimnáziumok tizedik évfolyamán jelenik meg, heti egy órában, olyan témákat érintve, mint a bankrendszer, az euróövezet, a munkaszerződések vagy éppen a nettó és a bruttó bér közötti különbség.

A Pénziránytű Alapítvány általános iskolai könyvet is akkreditáltatott Küldetések a pénz világában címmel. Merényi Zsuzsanna szerint ezt főleg osztályfőnöki, technika- és életvitel, valamint történelemórán, illetve szakkörökön használják. Az alapítvány könyveiből és munkafüzeteiből – a Magyar Nemzeti Bank támogatásának köszönhetően – mára már összesen több mint 200 ezer gyermek tanulhat, de fontos lenne, hogy szeptembertől még több iskola foglalkozzon a témával.

Bódis József oktatásért felelős államtitkár a tanév elején bejelentette, hogy a várhatóan jövőre életbe lépő új Nemzeti alaptantervben hangsúlyosabb szerepet kap a pénzügyi nevelés.

Minderre nagy szükség is van, mert a témában tavaly közzétett kormányzati stratégiából az derül ki, hogy a magyar lakosság mindössze egynegyedének van háztartási költségvetése (ez az OECD-országok közül a legrosszabb arány), kevesebb mint az emberek felének van hosszabb távú pénzügyi terve, és mi végeztünk a megtakarítási hajlandósági lista legrosszabb helyén is: a hazai 27 százalékos átlagérték az uniós 60 százalékos átlageredmény közelében sincs.

A dokumentum jelzi azt is, hogy az iskolai gyakorlatban még csak elszórtan (a diákok tíz százalékát érintő mértékben) jelent meg a szabadon választható órakeret terhére a pénzügyi-gazdasági ismeretek oktatása. Mivel a kormány szerint prioritás egy pénzügyileg tudatos generáció felnevelése, a jövőben egyre több tanórán kívüli, élményekre épülő foglalkozást, szakköröket, pénzügyi jellegű eseményeket építenének a köznevelésbe, sőt a fogyasztóvédelmi tudnivalók tanítását is szorgalmazzák.

Merényi Zsuzsanna kiemelte: alapítványuk a hivatalos tankönyvek mellett számos kiadvánnyal, sőt egyre több digitális tartalommal igyekszik segíteni a pedagógusoknak.

– Az idei újdonság a Számoljunk a befektetésekkel! című matematika-példatár, amely a középiskola négy évfolyamának diákjait kalauzolja a befektetések világába, de tavaly fejlesztettünk egy 7–8. osztályosok tanóráin használható mobilapplikációt is.

Az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv e-learning-portálunkon hamarosan teljes terjedelmében elérhető lesz digitálisan is, további tesztekkel, animációkkal kiegészítve – sorolta újdonságaikat az oktatási igazgató.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.