Napjaink politikai adok-kapokjának valódi abszurditása a hídvita – írta a Telexen megjelenő esszéjében Vitézy Dávid. A balliberális internetes oldal által kezdeményezett vitasorozat a Galvani híd megépítését járta körbe. Karácsony Gergely ugyanis többször kijelentette, a következő tíz évben nem fog híd épülni Budapesten.
A hídhoz és úthálózatához kapcsolódó modellezést a fővárosi önkormányzat azért támadja, mert az összhangban van a saját, hatályos terveivel.
Azért támadja, mert olyan előrejelzés alapján készült, amit ő maga is használ, sőt ő a modellezőrendszer gazdája. Társadalmi vitát akar kezdeményezni arról, amit már egyszer megvizsgált és konszenzussal eldöntött, ahelyett, hogy arról kezdeményezne társadalmi vitát, hogy milyen forgalomcsillapító intézkedéseket kell megtenni – taglalta írásában Vitézy Dávid, az okokat.
A Galvani híd megépítését ellenzők állítása szerint a híd a semmiből a semmibe vezet, de egyúttal számonkérik a várható forgalom által érintett lakosság védelme érdekében tett intézkedéseket. Az ellenzők szerint ingatlanspekuláció az, hogy a híd várhatóan katalizálja a körúttal szomszédos, jelenleg kihalt és üres barnaövezeti ipari területek beépülését, és kritizálják a már ma is látható, sűrű beépítéseket Újbudán és Ferencvárosban. Ugyanakkor más megszólalásaikban a zöld várospolitika és a fenntarthatóság jegyében a kompakt város híveként hirdetik a barnamezős területek megújításának szükségességét – hívta fel az ellentmondásokra a figyelmet a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezetője.
Vitézy Dávid szerint meg kell alkotni a híd és az új körút mentén elterülő városrészek élhető jövőképét
Fotó: Teknős Miklós
Kritizálják továbbá a híd és a csatlakozó útszakaszok forgalmi kialakítását, de egy szót se szólnak a tervezett Aquincumi híd és az Albertfalvai híd hasonló műszaki megoldásai ellen,
sőt, sokszor maguk is dolgoznak azok előkészítésén.
„A Galvani híd megépítését ellenzők egyszerre mondják, hogy a híd forgalmi modellezése nem veszi figyelembe a budapesti mobilitási terv célkitűzéseit, majd amikor rávilágítunk, hogy de igen, akkor azonnal felháborodottan
kiforgatják azt és dugódíjjal vádolják a másik felet.
Miközben a tervezők pontosan úgy jártak el, ahogy a főpolgármester fenti nyilatkozatából is következik” – folytatta a felsorolást Vitézy.
A Galvani híd megépítése csak akkor lehet sikeres és csak akkor tudja beváltani a hozzá fűzött reményeket, ha valamennyi fejlesztésben érintett szereplő, a kormány, a fővárosi és a kerületi önkormányzatok sokéves, összehangolt erőfeszítéssel teljesítik mindazon vállalásaikat, amelyek szükségesek a kitűzött célok eléréséhez. A kormány a megfelelő műszaki kialakítással tervezteti és építi meg az infrastruktúrát. A főváros kidolgozza és a híd átadásának napján bevezeti a szükséges forgalomcsillapító intézkedések komplex rendszerét – írta a hídépítés sikerének receptjeként Vitézy Dávid.
A BFK vezetője kitért az érintett kerületek felelősségére is, mint írta: meg kell alkotniuk híd és az új körút mentén elterülő városrészek élhető jövőképét. Ezzel elérve, hogy néhány közelmúltbéli rossz példával ellentétben a kompakt város egyébként kívánatos kiépülése Budapesten ne azt jelentse, hogy a lakótelepeknél sűrűbb beépítésű új „lakóparkok” jönnek létre, zöldfelületek, boltok, szolgáltatások nélkül – hívta fel a figyelmet Vitézy.
Azt is írta, hogy a –
„Budapest Fejlesztési Központban, ebben a munkában partnerei voltunk, vagyunk és leszünk minden érintett önkormányzatnak, és továbbra is bízunk abban, hogy az elmúlt hetek destruktív üzengetése helyett fővárosi önkormányzat vezetőivel is folytatódhat a közös szakmai munka. Ugyanis, ha nem az indulatos Facebook-posztokból, hanem Budapest hivatalos városfejlesztési és közlekedési jövőképéből indulok ki, a céljaink közösek”
– szúrt oda a budapesti városvezetésnek Vitézy Dávid.
A teljes eredeti írást itt olvashatják el.