Van-e jövője Magyarországon az önvezetési technológiának?

Nemzetközi felmérés készült az önvezetési technológia bevezethetőségéről.

A KPMG elemzői idén már harminc országot találtak arra alkalmasnak, hogy érdemben vizsgálják az önvezetési technológia befogadására való felkészültségét (AVR Index). Hazánk összesített ranglistán elért 25. helye azt jelenti, hogy a tempót ugyan nem mi diktáljuk, de fent vagyunk a térképen. Idén is négy pillér mentén, a szabályozói környezet, a technológiai és innovációs környezet, az infrastruktúra kialakítása, valamint a fogyasztói hozzáállás tekintetében végeztek komplex kutatást. A legtöbb ország – 17 a tavaly is vizsgált 25-ből –, növelte a pontszámát, viszont kiemelendő a távol-keleti régió előretörése: Dél-Korea a 12.-ről az előkelő 7. helyre ugrott, miközben Szingapúr vette át az első helyet, Hollandiát szorítva maga mögé. Az első hatba még Norvégia, az USA, Finnország és Svédország fért be, ami azt is jelenti, hogy Észak-Európa a másik fontos bölcsője az autonóm közlekedésnek.

KPMG kimutatáson Magyarország a 25. helyen szerepel
Fotó: Automotor.hu

Magyarország idén a harminc vizsgált országból a 25. helyet kapta meg, míg tavaly a 21. volt a 25-ből. Az önvezetési technológiával fejlesztett autózás területén itthon nemcsak a jelenlévő autómárkák és beszállítóik aktívak (mint a Bosch, a Continental, a Knorr-Bremse vagy a Thyssenkrupp), hanem számos független magyar intézmény és vállalkozás is. Már 2015 szeptemberében megalakult a RECAR Autonóm Jármű Kutató Központ a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (KJK) gondozásában, amelyhez csatlakozott a BME VIK, az ELTE IK és az MTA SZTAKI is. Zalaegerszegen épült tesztpálya, ahol többek között egy Smart City Zone nevű városi szimulációs környezet ad lehetőséget az önvezető autók tesztelésére, valamint a kapcsolódó töltési és kommunikációs infrastruktúra fejlesztéseinek demonstrálására, köztük a Magyar Telekom és a T-Systems jóvoltából az 5G tesztelésére is. A ZalaZONE tesztpálya unikális abból a szempontból is, hogy a kapcsolódó M76-os főút révén intelligens gyorsforgalmi szakaszt is kaphat a jövőben.

Az önvezetési technológia terén említésre méltó országok térképére nemcsak a startupként induló rendszerfejlesztő, a fehér-zöld tesztautóival országszerte felbukkanó Almotive tűzi ki Magyarországot, hanem az itt megtelepedő külföldi cégek kutatás-fejlesztési tevékenysége is. A Continental száz hardver- és szoftverszakembert alkalmazó kutatás-fejlesztési központot nyitott, a Thyssenkrupp önvezető kormányrendszereket fejleszt, míg a Knorr-Bremse autonóm teherjárművek, a Bosch pedig szenzorok fejlesztésével foglalkozik idehaza. Nemcsak a német multik aktívak nálunk a K+F-ben, a Jaguar Land Rover is százfős tervezői irodát nyitott, a Vodafone pedig az Almotive-val és a holland Here Technologieszal közösen a fizetést is intéző online parkolási rendszert fejleszt mélygarázsok számára. Ezek a példák is jól mutatják, hogy hazánk elsősorban kínálati oldalon tud majd becsatlakozni, a járműipar és a telekommunikáció metszetét adó új technológiák fejlesztési helyszíneként, beszállítójaként. A felhasználói oldalon viszont nem várható, hogy húzóerőt képvisel a magyar piac.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Tévét nézett vezetés helyett, nekiment a rendőrautónak

A Sky.com információi szerint Észak-Karolina államban mentek ki egy balesethez az autópályára a rendőrök, ám végül ők kerültek egy még nagyobb balesetbe. Érkezett ugyanis az autópályán egy Tesla, amelyet önvezető módba kapcsolt sofőrje, majd miután úgy gondolta, hogy az autó úgyis elvégzi a dolgát, elővette a telefonját, és elkezdett rajta tévét nézni.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.