Ha karcolódik a felni – Kozmetikai tanácsadó

A könnyűfém felnik fontos dizájnelemei az autóknak, így ha sérülnek, szinte sérültnek hat az autó.

null

Mára megszokottá vált, hogy az autók többségén könnyűfém felni van. Lényegében csak az alapmodellek gördülnek ki a gyárból lemezkerekekkel, sőt, egy-egy típushoz, például a téli gumik számára, olcsóbb valamely utángyártótól könnyűfémfelnit vásárolni, mint gyári lemezfelnit. Így a télen is bevetett könnyűfémfelni sem ritkaság, a gyártók kb. tíz éve már nagyban népszerűsítik a télálló keréktárcsákat – írja az autómotor.hu.

Korábban az volt a gond, hogy ha a könnyűfém felni felületvédelme megsérült, a fagyásgátló sókat tartalmazó téli hólé bejutott a fémig és csúnya korróziót okozott. Az úgynevezett télálló felnik felületvédelmére puhább lakkokat alkalmaznak, amelyek jobban bírják a gyűrődést. Miután azonban a 10-15 évvel ezelőtti úgynevezett bicolor felnidizájnok (polírozott felülettel is) elterjedtek az autógyártók között is, a puhább lakk már nem csak a téli felnik sajátja.

A kép illusztráció. Fotó: Pixabay

De lehet bármilyen rugalmas és ellenálló a védőréteg, ha megpadkázzák a felnit. Ha megtörténik a sérülés, ideje mielőbb rendbe hozni a felületvédelmet, hogy a korrózió ne találjon utat a fémhez, mert egyre drágábbá válik a javítás. Szerencsés esetben a felnit ért karcolódás felületi: ez ugyanúgy lepolírozható, mint a karosszéria fényezett felületeiről. A polírozás jó első lépés, mert így az is kiderül, hogy milyen mély a sérülés. A csiszolás-polírozás még megtörténhet akár úgy is, hogy a gumi és a kerék a helyén marad, ha azonban a javítás során láthatóan túl mély a sérülés, már nem kerülhető el a kerék és a gumi leszerelése. Az így szabaddá tett felniről a sérült részen le kell csiszolni a bevonatrendszert. Ha polírozott fémet ért a sérülés, a fémpolírozást újra végig kell csinálni, hogy eredeti állapotába jusson a felni.

Ha fényezett felület sérült, lényegében mint a karosszériafényezésnél, ugyanaz a folyamat. Itt is ki kell csiszolni, vagy töltőanyaggal feltölteni a sérülést (nem szerkezeti, hanem felületi sérülésről beszélünk). Utána a megadott rétegrendben felvinni a fedőfestéket, majd a lakkot. Nem kiterjedt sérülésnél, főképp, ha mélységben tagolt a felni küllőinek formája, megoldható csak a sérült rész javítása-festése. Ehhez a sérülés eltüntetése után, a bevonatrendszer kialakítása előtt ki kell maszkolni a felnit. Azaz eltakarni az ép részeket, hogy ne szálljon rájuk a javítandó területre szánt festék és lakk. Amikor elkészül az új bevonatrendszer, a megfelelő kötési idő kivárása után felszerelhető a gumi, majd a kerék mehet vissza az autóra.

Az eredeti cikk elérhető az Autó-Motor oldalán.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy pár héttel a sorozatgyártású Rimac C_Two leleplezése előtt a gyártó köreadta a videót a szélcsatorna-vizsgálatról: Az utolsó simításokat végzik az új horvát szuperautón.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.