Örömforrás – Mazda sportautó teszt

Kevés autóban mondunk le boldogan a helyről, a kényelemről, a praktikumról és az erőről, de az MX-5-ös ilyen.

null

Két betű, egy szám. A mágikus kombináció hallatán a benzinvérűek nem látnak mást, csak lila ködöt, hozzájuk szólni nem érdemes, már csak a keresztbe-kasul csúszkálás és a gumi szaga tudja lekötni a figyelmüket. Első dolguk lenyitni a vászontetőt, másodpercek alatt tudják le az övcsatolásindítás-tükörbe nézés procedúráját, hogy amint lehet, a gázra tapossanak és végre olyan szabadon autózhassanak, mint egykor. Az életében legendává vált MX-5-ösből 1989 óta egymillió példány fogyott, 17 év alatt a Mazdának nem csak Colin Chapman filozófiáját sikerült újra és újra piacképes formába önteni, úgy tudták megújítani a típust, hogy minden (lényeges) maradt a régiben.

Mazda MX-5 G130
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Negyedik alkalommal nekiláttak újra feltalálni a 60-as évek brit roadstereit a többi modellnél már sikerrel alkalmazott Skyactiv technológia jegyében. Ugyanazt tették a már eleve kicsi és könnyű MX-5-össel, amit a többi Mazdával: csökkentették a karosszéria és más műszaki részegységek tömegét, mérsékelték a súrlódásokat, hókusz-pókuszok helyett a fizikát és törvényeit kihasználva fejlesztettek a konstrukción.

Kitakar egy keveset a műszerekből a kormány, váltás közben pedig könnyű megnyomni a központi tárcsát. A katalizátor helyet rabol az utas lábteréből
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Az eredmény az első, NA generációhoz hasonló, egy tonna alatti önsúly! Bár a bukólámpát nem állt módjukban feltámasztani, először mertek radikálisan változtatni a formáján.

Kesztyűtartó helyett rekesz került a két ülés közé, három helyre is bepattintható a pohártartó. Fix a szélfogó, a napellenző egy kis műanyag lap
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Keresve sem találhattak volna jobb alkalmat az új karakter megálmodására, hiszen a designerek most nagyon elkapták a fonalat. Amilyen meglepő, olyan megkapó, hamisítatlan japán. Hatásosak a LED-es nappali fénnyel kiegészített, apró fényszórói, s a hátulját is feldobja a lámpák domináns, kerek eleme. A megváltozott arányok és a sosem látott ívek ellenére továbbra is lehetetlen bármi mással összetéveszteni a márka jelenleg egyetlen hátsókerék-hajtású autóját.

Sztrádatempónál 3200-at forog a főtengely, ott is elviselhető a zajszint. Nem harapósak, de hatásosak a fékek
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Öncélúnak tűnik a sárvédő púpja, pedig ez a formai játék legalább annyit tesz hozzá az élményhez, mint a hajtásképlet, belülről ugyanis a vezető látóterébe kerül, mint veteránkorú társainál, például a Triumph Spitfire-nél.

Kézzel, könnyen, gyorsan nyitható-csukható a tető. Erős és takarékos az 1,5-ös benzines szívómotor. Jelzésértékű a 130 literes csomagtartó
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Szeretnénk azt hinni, hogy a hátára került ágaskodó antennát is a retró ihlette… Az ajtókhoz hasonlóan már egy gomb megnyomására nyílik a csomagtartó, de trükkös helyre, a rendszámvilágítástól jobbra helyezték el, így lehetetlen a kezünk összekoszolása nélkül hozzáférni.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Most Spanyolországban karosszálták át az MX-5-öst

A japán Mitsuoka és az olasz Ares Design után most Spanyolországból jön egy Mazda MX-5 átépítés, a Grand Albaycín nevű modell – írja az Autómotor.hu.

A Fiat 124 Spider bebizonyította, hogy milyen sokoldalú sportkocsi-alap a Mazda MX-5-ös, amely alapján a japán Mitsuoka már kínál retró-sportkocsit, klasszikus roadstert megnyújtott orral, hamarosan az olasz Ares Design is elkezdi árulni a saját átépítését.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.