Az egekben a nemesfémárak, nagyon lopják a katalizátort

Hatalmas a kereslet a régebbi autók nemesfémet tartalmazó katalizátorai iránt, ami felpörgette a lopásokat.

null

Futótűzként terjedt a hír az év elején: oldalára borítottak egy autót a debreceni Tócóskertben, de nem huligánok hőbörgéséről vagy garázdaságról volt szó, hanem kitervelt akcióról. A kisautó alól ugyanis barbár módon vágták ki a katalizátort. Februárban az Angyalföld térről érkezett bejelentés, ekkor a rendőrök felfigyeltek egy gyanús járműre, ami menekülőre fogta. Az üldözés Nyírábrány közelében ért véget, miután az elkövetők nekihajtottak egy rendőrautónak, majd futásnak eredtek.

Az előállításuk után kiderült, hogy a gyanú szerint a trió több, Debrecenben történt katalizátorlopással és autófeltöréssel is kapcsolatba hozható volt. A meneküléshez használt autót a rendőrök átkutatták, abban akkumulátoros flexet és egyéb eszközöket találtak. – Nem vagyok meglepve a témafelvetésen – jegyezte meg a beszélgetés elején Taskó Rodrigó, autóbontással foglalkozó vállalkozó.

– Érdemes az alapokkal kezdeni: minden befecskendezéses járműben, nagyjából a nyolcvanas évektől napjainkig, legyen az benzin- vagy dízelhajtás, kötelező a katalizátor megléte, lényegében ez a berendezés felel a kipufogógázok közömbösítéséért – tudatta Taskó Rodrigó. Ezekben a katalizátorokban jellemzően három nemesfém: a ródium, palládium és platina található meg változó arányban. Ezen nemesfémek világpiaci ára az elmúlt öt évben meredeken emelkedett, de egy-másfél éve olyan kiugró drágulás állt be, amelyre az illegális piac is felfigyelt.

Jól jellemzi az értéknövekedést az a tény, hogy egy gramm ródium jelenleg 180 ezer forint körül mozog a tőzsdén. Ahogyan változik az ár, jellemzően úgy figyelhetőek meg kilengések a lopások területén is – mondta el a szakember.

Hatalmas a kereslet a régebbi autók több nemesfémet tartalmazó katalizátorai iránt
Fotó: Pixabay

A legnagyobb pácban azonban a hibrid hajtású autósok vannak, szűkítve a kört a Toyota Priusosok. – A Prius katalizátorok a legértékesebbek a piacon, ezekért akár ötszázezer forintot is elkérnek, ráadásul az autó kialakítása is olyan, hogy az alkatrészt könnyen hozzáférhető helyre tették a japán mérnökök, ezzel tovább tetézve a bajt. Tudok olyan esetet, hogy a fővárosban egy éjszaka alatt hét Toyotát szabadítottak meg a katalizátorától, ráadásul mindezt egy bizonyos kerületben – mondta el Taskó. Az autóbontással foglalkozó szakember nem mellesleg pont a felfutó nemesfémárak okán bővítette vállalkozását katalizátorfelvásárlással. – Nem túlzás kijelentenem, ma az országban tízezres nagyságrendben foglalkoznak feketén a katalizátorok adásvételével, ezzel is elősegítve az illegális beszerzést és a lopásokat. Hozzánk csak nyilvántartásba vétel mellett adható le ilyen alkatrész, amelyről fotó is készül, így a visszaellenőrzés adott – tudatta a vállalkozó, majd folytatta. – Mára tíz autóból nyolc úgy érkezik be, hogy nincs alatta katalizátor, ez is arra utal, hogy az eladók is tisztában vannak ennek értékével. Ezzel együtt a „hamisítás” is egyre gyakoribb, megesik, hogy a kerámiabetétet – ami a nemesfémet is tartalmazza – kiszedik a katalizátorból, majd kitöltik valamilyen más anyaggal, amiről az avatatlan szem nem veszi észre, hogy átverték – mondta. A problémára több cég is szakosodott már, különböző megoldásokat, védőpajzsokat kínálnak, amelyek jó szolgálatot tehetnek, bár a legtöbb autós akkor gondolkodik el a védekezésen, ha már kár érte.

Az eredeti cikket IDE kattintva olvashatják!

Hamarosan hatótávnövelőként tér vissza a Wankel-motor a japánoknál

Lehet, hogy épp most nem kínál Wankel-motoros autót a Mazda, de a gyárában még mindig készít alkatrészeket és komplett 13B erőforrásokat.

Tovább...

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.