A magyar alkotó duplafülkés, egyedi pickupot faragott egy teherautóból

Kósa János több járműből lett összeépítve az egyedi dupla fülke, a gyári V8-as benzinmotorra még egy kompresszort is tervez – írja az AutóMotor.

null

Hogyan lépett be az életébe a ZiL?
– Valamikor én is dolgoztam ilyen orosz technikával, egy székesfehérvári cégnél általában meggyet és építőanyagot hordtunk, télen pedig havat toltunk – emlékezett Kósa János. – Ebből jött az ötlet, hogy ha már egyszer vezettem ZiL-t, akkor építsek is meg egyet, egy maradandót. Egy dupla fülkés járművet raktunk össze, két ZiL-fülke lett összehegesztve, az alváz is a ZiL-130-asé, a fűtőmű pedig a MAN teherautó alkatrészeiből készült. Lehet találni a világhálón ránézésre hasonlót, ami még tűzoltóautó, de az nem ilyen konstrukció. Az ajtók magassága meg lett növelve, és szélesebbek lettek, megszüntettük az elefántfüleket, a két fülke közötti rész, az oszlopok teljesen egyediek. A sárvédőket négy ZiL-ből alakítottuk ki.

Ön találta ki ezt teljesen, vagy volt valamilyen minta?
– Én, teljesen. Az orosz oldalakon lehet találni hasonlókat, de olyat, ami ennyire át lett alakítva, nem. Levittük a küszöböket, a fülketartó bakokat, az egész autó a légrugók végett leszintezhető a talajtól 6 centiméterre. Elől és hátul tárcsafék van, közlekedésbiztonsági szempontból mindennek megfelel, a LED-lámpák is EU-szabványosak. Az engedélyekkel azonban még mindig gondok vannak.

Mi ennek az oka?
– Nem találtunk olyan szakértőt, aki autóipari mérnökként regisztrálva azt mondaná, hogy teljes terveket készít, és vigyük el hatósági vizsgálatra.

Fotó: Tihanyi Tamás / automotor.hu

Mit tud a motor?
– Alapvetően megmaradt a ZiL motorja, de a belsejét azért teljesen felújítottuk, a hüvelyek, a főtengely, a hajtókar mind új, nagyobb szelepek vannak benne és megtörtént a kompresszor beszerelésének az előkészítése is.
Lóerőben mire képes a jármű?
– Úgy 210-230 között lehet valahol a módosításokkal és az Ural gyújtásával, mert az nagyobb teljesítményű, így a motor jóval erősebb, mint egy „alap” 130-as ZiL, amely 170-180 lóerő közötti. Így az áttétellel, azzal, hogy MAN- híd lett alatta, 22-23 literes fogyasztással 90-100 kilométer per órával vezethető. A kompresszoros feltöltő segítségével 600-650 lóerős lesz a gépjármű. A motor még nyers, gyűjtöm a kilométereket, utána lehet majd rátenni a feltöltőt.

Egyelőre próbarendszámal…
– Igen, amíg tart a kísérleti üzemmód. Nevezzük annak, mert egy-két gyerekbetegség még kiütközik rajta. De dolgozunk azon, hogy teljesen hivatalos formája is legyen a közlekedésnek.

A teljes interjú ITT olvasható el.

Borítókép: Tihanyi Tamás/automotor.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.