F1: Isztambul, a járvány nyertese

Egy zaklatott sorsú versenypályára érkezik meg a hétvégén a Forma-1-es mezőny, amely mostanra azonban egyértelműen a koronavírus-járvány egyik nyertese.

null

Isztambulban 2020 előtt 2011-ben rendeztek utoljára versenyt, s ez volt minden bizonnyal az egyik legelhanyagoltabb versenypálya az összes a koronavírus miatti beugró helyszín közül. Parkolónak használták és itt-ott már gaz ütötte fel a fejét a betoncsíkon is. A törökök viszont meglátták a lehetőséget a covid-versenynaptárba való visszatérésre, s helyrehozták a pályát. A friss aszfalt az esős időjárási körülmények között úgy csúszott, mintha jégen autóztak volna, s ez egy nagyon fordulatos futamot eredményezett tavaly. A rendkívül csúszós aszfaltcsíkon több kipörgést, megforgást láthattunk, így a szombati időmérő olyan eredményt hozott, amelyre tippelni is nehéz lett volna – olvasható az autómotor.hu cikkében.

S ez még csak fokozódott vasárnap. A verseny elején a sorrend ugyanis nagyon más képet mutatott azzal, ami végül a végeredmény lett. Az abroncsokkal való trükközés a tükörsima aszfalton váratlanabbnál váratlanabb fordulatokat hozott. A futam elején a Mercedes-ek gyengélkedtek, s abban lehetett reménykedni, hogy ezúttal teljesen felfordul a sorrend és szokatlan arcokkal találkozhatunk majd a dobogón. Ahogy száradt a pálya, úgy kezdett papírforma kialakulni. Lewis Hamilton felette állt a mezőnynek és az itt megszerzett hetedik világbajnoki címével beállította Michael Schumacher győzelmi rekordját.

A Török Nagydíj sorsa idén is kalandos. Júniusban a Kanadai Nagydíj helyett ugrott volna be Isztambul, de az akkori koronavírus helyzet miatt végül nem került rá sor. Október 10-én a Japán Nagydíjat rendezték volna eredetileg, de mind a Japán, mind az egy héttel korábbra tervezett Szingapúri Nagydíjat is lefújták a pandémiás helyzet miatt. Így kerül sor ezen a hétvégén a törökországi megmérettetésre.

Nem csak ennyi a változás a versenynaptár hátralévő részében. A november 19-21-ei hétvége helyszínének a sorsa egy ideje már kérdéses volt, de régóta sejteni lehetett, hogy Katar rendezhet majd új belépőként azon a hétvégén Forma-1-es futamot. Itt tartottak már gyorsasági motoros versenyeket, de Forma-1-es Nagydíjat még soha. A jövő év kimarad, de 2023-tól további 10 évre tervezik Katarba vinni a Forma-1-et. Ezzel a 2021-es szezon három arab országban ér véget.

Harc a konstruktőri harmadik helyért

A Ferrari továbbfejlesztett motort vitt Oroszországba, de Charles Leclerc a motorcsere miatt csak a rajtrács végéről rajtolhatott el. Így Törökországban derül majd ki, hogy mire is képes a Ferrari új erőforrása, s ezáltal a maranellóiak autója gyorsabb tud-e lenni a McLarennél. Nagy a harc a konstruktőri ponttábla harmadik helyéért a Ferrari és a McLaren között. Egyelőre a McLaren áll jobban, de a két csapat közötti 17,5 pont nem behozhatatlan.

A McLaren nagyon erős formáját mutatja. Monzában kettős győzelmet szerzett a brit csapat és ha Szocsiban a verseny vége előtt három körrel nem kezd el esni, Lando Norris nagy valószínűséggel megszerezte volna első Forma-1-es futamgyőzelmét.

Fotó: Autómotor.hu

Tavaly az esős novemberi időjárás rányomta a bélyegét a Török Nagydíjra. Idén egy hónappal korábban rendezik meg ezt a futamot, aminek következtében ősziesen enyhe, napos, de azért néhol záporos idő várható. A török rajongókat ez bizonyára nem érdekli, hiszen végre személyesen is ott lehetnek a lelátókon. 10 év után élőben is láthatják a Forma-1-es mezőnyt az Isztambul Park aszfaltján versenyezni.

A verseny és a pálya

Az 58-körös Török Nagydíj október 10.-én helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5.338 km, a teljes versenytáv 309,396 km. A pályarekordot még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2005-ből, ideje 1 perc 24,770 másodperc.

Ezen a pályán – csakúgy, mint áprilisban Imolában – az óramutató járásával ellentétes irányban halad majd a verseny. Ez a pilóták nyakát igencsak megterheli, amire jó kondíciójuk ellenére speciális súlyzós edzésekkel tudnak készülni a versenyzők.

2020-ban Lewis Hamilton nyerte meg a Török Nagydíjat, tehát Mercedes-siker született. A brit pilóta ideje 1:42:19.313 volt. Ha érdekli, kik állhattak fel a dobogó második és harmadik fokára, olvassa el a teljes cikket az Autó-motor oldalán!

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.