A magnókazetták is feltámadhatnak a hanglemez után

Amire senki sem számított néhány éve, az 2020-ra valósággá vált: A hagyományos mágnesszalagos magnókazetta feltámadt a halálból, és egyre népszerűbbé válik ismét – írja az Origo.

Forrás: origo.hu2020. 11. 08. 12:49
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felszínes szemlélők, a laikus tömegek számára úgy tűnhetett, hogy a kompakt magnókazetták kihaltak 2010 környékére. Azonban ez így ebben a formában nem igaz. Hasonlóan a köznyelv által csak bakelitnek nevezett vinyl lemezekhez, megmaradt egy olyan fanatikus magja az eljárás szerelmeseinek, akiknek köszönhetően a kazetták sosem tűntek el. Az underground rock, metal, punk, indie, lo-fi és hiphop világában továbbra is akadtak olyanok, akik kazettán is megjelentették albumaikat.

Az elmúlt évben több magyar előadó is kiadott limitált szériában hangzóanyagot kazettán. Ezek jellemzően underground zenekarok, hiszen sem a Hippikiller, sem a Sommersault Boy, sem a Gustave Tiger nem ömlik a rádióból, hogy csak néhány példát említsünk olyan zenekarokról, akiknek jelent meg kazettájuk (is) ebben az időszakban. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is hasonló volt a helyzet, tehát jelentek meg azért kazetták is, de nagyon minimális példányszámban, és kevés is fogyott belőlük.

Egyfajta attitűdöt, hozzáállást képviseltek ezek a kazetták. Egyrészt azt, hogy akik kazin is kiadják a lemezeiket, azok meg akarják idézni a régi időket, amikor elsősorban ezt az eljárást használták a friss, berobbanó zenék terjesztésére. Tehát konkrétan a nyolcvanas éveket, amikor az új előadók szakmányban másolták otthon a kazettáikat, így terjesztve a zenéjüket. Ez volt az az éra, amikor a metal, és annak alfajai (trash, black, death, speed, grindcore), a punk, a hardcore, az alternatív zene, illetve a hiphop és rap betört a köztudatba, és a semmiből néhány év alatt tíz-, sőt, százmilliókhoz jutott el. De azért nem lehet pusztán elintézni annyival a dolgot, hogy itt csak szimpla retróról, a múltba való könnyes visszarévedésről van szó.

Sokan, akik az elmúlt 20 évben, tehát a szűk esztendők alatt kazettán is kiadták a lemezeiket, vagy ilyen típusú hanghordozókat vásároltak, jelezni akarták, hogy milyen a hozzáállásuk magához a zenéhez, illetve a zenehallgatáshoz. Manapság, amikor a dalok tömege ingyenesen elérhető, a zene kicsit elértéktelenedett. Egy gombnyomásra minden megkapható, azonnal, és rengetegen pontosan ennyire is értékelik a nótákat.

Régen a helyzet más volt: Az embernek szelektálnia kellett a megvásárolható lemezek között, és ennek megfelelően meg is becsülték azokat. Megadták az albumoknak a türelmet, az időt, ami persze könnyebb is volt valahol, hiszen nem állt sorban ugyanabban az időben milliónyi másik bármikor elérhető zenei anyag. Ráadásul a kazettáknál nem volt divat, hogy csak egy-egy számot hallgatott végig valaki egymás után sokszor, hiszen ahhoz vissza kellett tekerni a szalagot. Ez pedig például a hordozható lejátszók esetében nagyon hamar az elemek lemerüléséhez vezetett.

Tehát az emberek, vagy legalábbis a tömegek mindenképpen egyszerűen jobban megismerték a lemezeket, az egyes nótákat. Nem azt mondjuk, hogy ma már ez teljesen kiveszett, de azzal nem lehet vitatkozni, hogy ez a mentalitás mostanra visszaszorult. Egyszerűen eltérő volt a zenehallgatás kultúrája, és egyszerűen vannak olyanok, akiknek az az éra közelebb áll a szívéhez.

Az elmúlt két évben azonban komoly változás érhető tetten. Ahogy a hagyományos vinyl (bakelit) iránt megnőtt a kereslet, úgy ugrott meg az érdeklődés a kazetták iránt is, legalábbis Nyugat-Európában és az USA-ban. Egyszerűen trendi lett kazettát venni, és Walkmannel mászkálni, még akkor is, ha ez lényegesen kényelmetlenebb, mint Bluetooth-fülesen telefonról hallgatni a zenét. Sőt, az emberek a megvásárolt kazettákkal szelfiznek, és teszik fel ezeket a képeket az Instagramra, ami azt mutatja, hogy jóval többről van itt szó, mint pusztán a zene szeretetéről.

Már 2019-ben is érezhető volt az érdeklődés növekedése, de igazán idén indultak be a dolgok. Az első fél évben Nagy Britanniában 65 000 kazettát adtak el, ami 103 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Már most több mint 100 000 értékesített hanghordozó felett járunk, ami azt jelenti, hogy 2003 óta nem adtak el ennyi mágnesszalagos hanghordozót a szigetországban. Az USA-ban is hasonló a helyzet, és a lemezboltosok arról számolnak be, hogy hónapról hónapra nő az érdeklődés a kazetták iránt.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Térhatású hangrendszer, hangfalkábel nélkül

A Sonos egyike azon viszonylag fiatal amerikai cégeknek, amelyek nem elsősorban az olcsó árra koncentrálnak, hanem arra, hogy termékeik a lehető legjobb hangminőségű megszólalást produkálják. A 2002-ben alapított kaliforniai vállalat kínálatában megtalálhatóak a mostanában nagyon népszerűnek számító hangprojektorok is.

Tovább...

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.