Korábbi tanulmányok már vizsgálták, hogy az állatok, köztük a csimpánzok vagy az oroszlánfókák hogyan képesek szavakat tanulni. Ám a Nature tudományos szaklapban most publikált tanulmány szerint egyes kutyák el tudják sajátítani egy új objektum nevét úgy, hogy csupán csak négy alkalommal hallják azt. Erről a képességről a tudósok korábban azt gondolták, hogy kizárólag az emberre korlátozódik.
Most azonban azt is megállapították, hogy ez a képesség nem tekinthető általánosnak minden kutya esetében,
ehelyett inkább néhány „tehetséges vagy magasan képzett egyedre korlátozódhat„. Nagy kérdés tehát, hogy hogyan lehet mégis megmondani, hogy a saját kutyánkban ott rejtőzik a zseni vagy sem?
A most kidolgozott tanulmány egyszerű és otthon is könnyen megismételhető: csak követnünk kell a kutatók lépéseit, hogy lássuk, a kutyánk képes-e olyan gyorsan megtanulni a tárgyak nevét, mint a géniusz társaik.
A szakemberek azonban azt is hozzáteszik, hogy nem érdemes akkor sem aggódni, ha négylábú kedvencünk mégsem rendelkezik ezzel a képességgel: mindez ugyanis fajta vagy a korábbi tapasztalatok függvénye is lehet.

Fotó: Pexels
Képes kiválasztani a megfelelő játékot
Az új tanulmányban egy Whisky nevű collie szerepelt, aki név szerint összesen 59 tárgyat ismert fel, illetve egy Vicky Nina nevű yorkshire terrier, aki 42 játéknak tudta beazonosítani a nevét. A kutatók az egyes kutyák játékaikkal kapcsolatos tudását tesztelték úgy, hogy megkérték őket, hogy az egyes hívásokra minden játékukat vigyék eléjük, egymás után.
Ezeket a játékokat azonban sem a kutyák tulajdonosai, sem a tesztet végzők nem láthatták annak érdekében, hogy nehogy befolyásolják a kutyák választását.
Miután kiderült, hogy a négylábú kedvencek tudták az összes játékuk nevét, a kutatók két új tárgyat is bemutattak nekik, majd mindegyiket sorra odahelyezték az ismert játékok csoportjába. Ebben a tesztben Whisky minden egyes alkalommal új játékot választott, Vicky Nina viszont a próbák 52,5 százalékában választotta ki a megfelelőt, ami kissé meghaladja a „véletlen esélyeket”.
A vizsgálat következő részében a kutyának megmutattak egy játékot, kimondták a nevét, majd játszani engedték vele.
Két különböző új játék nevének négyszeri ismétlése után pedig arra kérték az állatot, hogy válasszon a két új játék közül.

Fotó: Pexels
A vizsgálat ezen részében nem szerepeltek ismerős játékok és a tudósok abból indultak ki, hogy ha a házikedvenc tudja az összes többi játék nevét, akkor a megfelelő játékot is képes kiválasztani úgy, hogy tisztában van azzal, hogy az ismeretlen szónak kell feltüntetnie az ismeretlen játékot.