Elfogadta a Nemzeti Vidékstratégiát a kormány

A kormány szerdai ülésén elfogadta a Nemzeti Vidékstratégiát (NVS) – jelentette be Giró-Szász András Budapesten, a kormányszóvivői tájékoztatón.

PR
2012. 03. 21. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország több élelmiszer előállítására képes, mint amit elfogyaszt, ezért a mezőgazdaság stratégiai ágazatként kezelendő – mondta a kormányszóvivő. Hozzátette: a kormány olyan viszonyokat kíván teremteni ezen a területen, hogy minél többen válasszák a jó minőségű, helyben termelt, egészséges – GMO-mentes – magyar élelmiszert. Ezért helyre kívánja állítani minden tekintetben a magyar vidék becsületét és vonzerejét, gazdasági alapjait; ezeket a célokat szolgálja a Nemzeti Vidékstratégia.

Sikerült betölteni az űrt

Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter azt emelte ki, hogy az NVS elfogadásával Magyarországnak újra van vidékfejlesztési programja. A miniszter emlékeztetett: a kormány által most elfogadott Nemzeti Vidékstratégiával sikerült betölteni azt a hosszú évek óta ezen a területen tátongó űrt, amely miatt a vidék tervek, elképzelések nélkül sodródott. Ez a program hosszú társadalmi vita eredményeként született meg – tette hozzá.

Utalt arra: a stratégia célja, hogy a magyar vidék versenyképes legyen más országok vidéki tájaival. Azaz megélhetést és egészséges környezetet nyújtson, a vidék gerincét adó mezőgazdaság pedig a magyar gazdaság húzóágazata legyen. Emlékeztetett: miközben a program kidolgozása folyt, a stratégia célkitűzéseinek megvalósítása már több területen is megkezdődött. Ennek is köszönhető – hangoztatta Fazekas Sándor –, hogy az ország múlt évi gazdasági növekedésében is kulcsszerepet játszott.

Cél a magas feldolgozottság

A jövőről szólva kiemelte: kulcskérdés, hogy milyen az előállított élelmiszerek minősége, és a jövőben lesz-e elegendő belőlük. Ezért a stratégia leszögezi, hogy a most elfogadott program a családi gazdaságokat támogatja, ösztönözve, hogy az emberek vidéken találjanak megélhetést. Emellett a vidékfejlesztési tárca egy olyan, sokszínű, változatos európai mezőgazdasági modell mellett kötelezte el magát, amely megóvja a környezeti és természeti értékeket, valamint biztosítja a fenntartható gazdálkodást, az egészséges élelmiszerek előállításának lehetőségét, a munkahelyek megőrzését és újak létrehozását.

A most elfogadott program szolgálja azt is, hogy a magyar élelmiszerek minél magasabb feldolgozottságúak legyenek, növekedjen a versenyképesség mind bel-, mind külföldön. A helyi feldolgozás és értékesítés szintén hangsúlyos helyen szerepel a stratégiában. A miniszter tájékoztatása szerint az NVS célul tűzi ki, hogy a mezőgazdaságban foglalkoztatottak száma a jelenlegi 430 ezerről 700 ezerre emelkedjen 2020-ig. A fiatal gazdák arányát is szeretnék emelni az ágazatban, ebben az évtizedben a mostani 21,6 százalékról 30 százalékra. Továbbá a helyi értékesítés piaci arányát a jelenlegi 7 százalékról 20 százalékra növelnék.

300 milliárdot szánnak rá

A miniszter kitért arra, hogy elkészült a sertéságazat fejlesztését célzó ágazati program. Jelezte: a szakemberek munkálkodnak egyebek között a baromfiágazat fejlesztését szolgáló terveken, valamint a zöldség- és gyümölcsszektor fejlesztési lehetőségeinek kidolgozásán is.

Az MTI kérdésére válaszolva közölte: az NVS végrehajtására – amelynek keretét a Darányi Ignác-terv adja – 2013 végéig mintegy 300 milliárd forint áll rendelkezésre. Az azt követő időszakban pedig várhatóan évente mintegy 600-700 milliárd forintos forrással lehet az ágazatban számolni. Jelezte: a Nemzeti Vidékstratégiát személy szerint ő jegyzi mint előterjesztő miniszter, a program pedig azonos azzal, amit a korábbi parlamenti államtitkár, Ángyán József által vezetett szakmai stáb elkészített.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.