90 százalékkal nőttek az átlagbérek

Emellett Szlovákiában az elmúlt tíz év alatt a fogyasztói árak közel 48 százalékkal emelkedtek.

NT
2012. 06. 01. 16:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két szegmens – az oktatás és a lakhatás – kivételével 2001 és 2011 között a fogyasztói árak minden területen alacsonyabb mértékben emelkedtek Szlovákiában, mint az átlagbérek. Az oktatás és művelődés szegmensében a fogyasztói árak 152,7 százalékkal, a lakhatási célú ingatlanok árai pedig 111,3 százalékkal emelkedtek.

A Postová banka analízise szerint az oktatás és a művelődés szegmensében tapasztalt legmagasabb mértékű árdrágulás nem befolyásolta jelentősen a szlovákiai átlagcsalád kiadásait, hiszen erre a szegmensre hosszú távon csak bevételeik közel egy százalékát költik az emberek. Ellenben a lakhatási célú ingatlanok árainak emelkedése jelentős befolyással volt a lakosság kiadásaira, mivel az élelmiszerek mellett a lakhatással kapcsolatos kiadások adják az átlagos szlovákiai háztartás kiadásainak legnagyobb hányadát.

Tavaly a Postová banka adatai szerint a lakások és házak négyzetméterenkénti átlagára Szlovákiában 1251 euró volt, ami több mint kétszerese a tíz évvel ezelőttinek.

Tíz év alatt az élelmiszerek és az alkoholmentes italok ára 28 százalékkal emelkedett, erre a termékkörre az átlagos háztartás összkiadásainak egynegyedét fordítja. A közlekedés 22 százalékkal drágult, amire az összkiadásuk csaknem 10 százalékát költik a háztartások.

Az említett időszakban egy szegmensben csökkentek a fogyasztói árak, a lakberendezés ára és a házak karbantartásának költségei 11,7 százalékkal mérséklődtek.

Az átlagos szlovákiai háztartás fogyasztói kiadásai évente közel 10 ezer eurót tesznek ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.