A Nikkei című japán lap hétfői számában arról írt, hogy elsősorban a Toyota, a Nissan és a Honda tervez kevesebb autót előállítani: a Nissan mindkét gyárában megszünteti az éjszakai műszakot, a Toyota és a Honda rövidített munkaidőt vezet be.
A japán autógyártók azt követően kényszerültek visszafogni termelésüket, hogy az augusztus vége óta húzódó szigetvita miatt Kínában egyre erősödik a Japán-ellenesség. Ez többek közt a japán áruk bojkottjában mutatkozik meg, amivel számos kínai a hazafiasságát kívánja kifejezni.
Sokan profitálnak a szigetvitán
Egy korábbi Reuters-beszámoló szerint a Mazda 35, a Toyota 40, a Mitsubishi Motors 62,9 százalékkal kevesebb autót adott el szeptemberben Kínában, mint egy évvel korábban. A japán autók iránti kereslet csökkenéséből számos más külföldi gyártó profitált az elmúlt hónapban. Az Audi 20, a BMW 55, a Mercedes-Benz pedig 10 százalékkal növelte eladásait.
Tajvan és Dél-Korea autó-, illetve elektromosberendezés-gyártó, valamint turizmus iparága is profitálhat rövid távon a hetek óta húzódó japán–kínai szigetvitából.
Mégsincs vita?
A japán külügyminiszter október elején egyértelművé tette, hogy a Szenkaku-szigetek hovatartozása nem képezi vita tárgyát.