Az állam nem volt köteles garanciaalap létrehozására

Az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka nemleges választ adott a Magyarország által feltett, a MÁV ÁBE ügyfelei kártérítésére vonatkozó kérdésre.

MD
2012. 10. 24. 14:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország az uniós jog alapján nem volt köteles létrehozni olyan garanciaalapot, amely a fizetésképtelenné vált biztosítónál biztosított gépjárművek által okozott károkat megtérítené – szögezte le szerdán a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) fizetésképtelenné válásával kapcsolatos ügyben az Európai Unió Bíróságának kijelölt főtanácsnoka.

Paolo Mengozzi szerint az uniós jog ilyen garanciaalap létrehozását csak a biztosítással nem rendelkező vagy az azonosítatlan gépjárművek által okozott károk megtérítése céljából írja elő.

A MÁV Általános Biztosító Egyesület fizetésképtelenné válásával kapcsolatos ügyek – megjárva a magyar bírói fórumokat – annak a kérdésnek az eldöntése végett kerültek az EU luxembourgi székhelyű legfőbb bírói szerve elé, hogy a pórul járt ügyfelek az uniós jog alapján remélhetnek-e kártérítést a magyar államtól.

Kár esetén ki fizet?

Miután a MÁV ÁBE 2008-ban csődbe ment, hamar kiderült, hogy a biztosító nem lesz képes teljesíteni az ügyfeleivel és más biztosítókkal kapcsolatban fennálló fizetési kötelezettségeit. Így különösen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötött ügyfelek voltak kénytelenek szembenézni azzal, hogy az általuk másoknak okozott károkat a biztosító nem fogja megtéríteni, hanem azokért saját személyükben, saját vagyonukkal kell helytállniuk.

Ugyan a történtek időpontjában Magyarországon is létezett olyan garanciaalap, amely bizonyos eseményekért helytállt a károkozó helyett, de ezen események köre arra korlátozódott, ha a károkozó a baleset időpontjában nem rendelkezett biztosítással, vagy kiléte ismeretlen volt, illetve ha a kárt forgalomba nem helyezett vagy a forgalomból kivont járművel okozták. Mivel jelen esetben a károkozóknak volt érvényes biztosításuk és a kárt forgalomba helyezett járművel okozták, nem volt megfelelő jogi alap az általuk okozott károk károsultjaival szembeni helytállásra.

Az ügyfelek máshogy gondolták

Az érintett károkozók szerint a magyar államnak a gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozó uniós irányelvek alapján kötelessége lett volna olyan jogszabályi környezetet teremteni, amelyben a garanciaalap vagy valamely más szerv a biztosító nemfizetése esetén helytáll a biztosítottak által okozott károkért.

A Fővárosi Bíróság azt kérdezte az európai bíróságtól, hogy Magyarország a történtek időpontjában megfelelően átültette-e a nemzeti jogába a gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozó uniós szabályokat, és ha nem, akkor a hibás jogalkotása miatt kártérítési felelősséggel tartozik-e a MÁV ÁBE azon tagjainak, akik a biztosító helyett maguk álltak helyt az általuk okozott károkért.

A kérdésre az ügy előzetes elbírálására kijelölt főtanácsnok most nemleges választ adott. A főtanácsnoki vélemény nem köti a bíróságot, bár a tapasztalatok szerint többnyire irányadónak tekinthető. Az ügyben később születik ítélet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.