Az állam nem volt köteles garanciaalap létrehozására

Az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka nemleges választ adott a Magyarország által feltett, a MÁV ÁBE ügyfelei kártérítésére vonatkozó kérdésre.

MD
2012. 10. 24. 14:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország az uniós jog alapján nem volt köteles létrehozni olyan garanciaalapot, amely a fizetésképtelenné vált biztosítónál biztosított gépjárművek által okozott károkat megtérítené – szögezte le szerdán a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) fizetésképtelenné válásával kapcsolatos ügyben az Európai Unió Bíróságának kijelölt főtanácsnoka.

Paolo Mengozzi szerint az uniós jog ilyen garanciaalap létrehozását csak a biztosítással nem rendelkező vagy az azonosítatlan gépjárművek által okozott károk megtérítése céljából írja elő.

A MÁV Általános Biztosító Egyesület fizetésképtelenné válásával kapcsolatos ügyek – megjárva a magyar bírói fórumokat – annak a kérdésnek az eldöntése végett kerültek az EU luxembourgi székhelyű legfőbb bírói szerve elé, hogy a pórul járt ügyfelek az uniós jog alapján remélhetnek-e kártérítést a magyar államtól.

Kár esetén ki fizet?

Miután a MÁV ÁBE 2008-ban csődbe ment, hamar kiderült, hogy a biztosító nem lesz képes teljesíteni az ügyfeleivel és más biztosítókkal kapcsolatban fennálló fizetési kötelezettségeit. Így különösen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötött ügyfelek voltak kénytelenek szembenézni azzal, hogy az általuk másoknak okozott károkat a biztosító nem fogja megtéríteni, hanem azokért saját személyükben, saját vagyonukkal kell helytállniuk.

Ugyan a történtek időpontjában Magyarországon is létezett olyan garanciaalap, amely bizonyos eseményekért helytállt a károkozó helyett, de ezen események köre arra korlátozódott, ha a károkozó a baleset időpontjában nem rendelkezett biztosítással, vagy kiléte ismeretlen volt, illetve ha a kárt forgalomba nem helyezett vagy a forgalomból kivont járművel okozták. Mivel jelen esetben a károkozóknak volt érvényes biztosításuk és a kárt forgalomba helyezett járművel okozták, nem volt megfelelő jogi alap az általuk okozott károk károsultjaival szembeni helytállásra.

Az ügyfelek máshogy gondolták

Az érintett károkozók szerint a magyar államnak a gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozó uniós irányelvek alapján kötelessége lett volna olyan jogszabályi környezetet teremteni, amelyben a garanciaalap vagy valamely más szerv a biztosító nemfizetése esetén helytáll a biztosítottak által okozott károkért.

A Fővárosi Bíróság azt kérdezte az európai bíróságtól, hogy Magyarország a történtek időpontjában megfelelően átültette-e a nemzeti jogába a gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozó uniós szabályokat, és ha nem, akkor a hibás jogalkotása miatt kártérítési felelősséggel tartozik-e a MÁV ÁBE azon tagjainak, akik a biztosító helyett maguk álltak helyt az általuk okozott károkért.

A kérdésre az ügy előzetes elbírálására kijelölt főtanácsnok most nemleges választ adott. A főtanácsnoki vélemény nem köti a bíróságot, bár a tapasztalatok szerint többnyire irányadónak tekinthető. Az ügyben később születik ítélet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.