A bizottság áttekintette azt a mintegy 40 szakember által készített elemzést, amely a Rijekát Botovóval, vagyis a magyar határral összekötő vasúti folyosó fejlesztési lehetőségeiről szól. Ennek értelmében a vasútvonal irányát és a kivitelezés módját a rijekai kikötő határozza meg, amelynek jelenlegi konténerkapacitása 150 ezer TEU (húszlábas konténer), de 1,2 millióra növelhető.
A fejlesztés két szakaszra bontható: Skradnik és Zágráb között teljesen új, két vágánypárral rendelkező vasútról van szó, amelynek finanszírozását európai uniós alapokból tervezik. Skradnik és Skrljevo között pedig felújítják a vonalat, és kivéve a Skradnik–Delnice szakaszt, ezen a részen is túlnyomórészt kétvágányú lesz a vasút.
Az Európai Bizottság javaslata alapján a társfinanszírozású transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) kapcsolódó horvát vasúti folyosók kizárólag teherszállítási vonalak – hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve, hogy a személyszállítás ezen a vonalon gazdaságilag nem indokolt.
A teherszállítás fejlesztésével azonban a személyszállítás is gyorsabb lesz, mivel Zágráb és Rijeka között 120 kilométeres sebességgel tudnak majd közlekedni a vonatok, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi négy óra helyett két és fél óra alatt teszik meg ezt a távot.
A bizottság 44 új vonat beszerzéséről is döntött. A HZ személyszállító részlege 32 villanymotoros vonatot rendel városi és helyközi, illetve 12 dízel meghajtásút regionális közlekedésre – ismertette a miniszter.