Nem mindenáron az árbevételt kergeti a Rába

A számok visszaigazolják azt a stratégiát, amely a növekedés és profit forrását főleg a meglévő vevőkapcsolatok elmélyítésében látja – mondta az elnök-vezérigazgató.

BL
2012. 11. 08. 21:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rába 19 millió forint adózott nyereséggel zárta a harmadik negyedévet, kilenchavi nyeresége pedig 178 millió forint volt az előző évi jelentős veszteség után. A csoport árbevétele a harmadik negyedévben 20,4 százalékkal, az első kilenc hónapban 17,9 százalékkal bővült. Pintér István budapesti sajtótájékoztatóján elmondta: sikerült teljesíteni előrejelzésük minden elemét – köztük a 10 százalék fölötti árbevétel-növekedést és egyszeri tételek nélkül is két számjegyű EBITDA-növekedést –, annak ellenére, hogy a világgazdaság inkább lassulási, mint növekedési fázisban van.

Minden a stagnálás irányába mutat

Arra a kérdésre, hogy miért csak 10 százalék körüli árbevétel-növekedéssel számolnak továbbra is, az elnök-vezérigazgató azt válaszolta, vevőiktől azt tanulták: ígérj kevesebbet, és teljesítsd túl. Másrészt az új középtávú stratégiának azt a címet adták: fókuszált növekedés, ami azt jelenti, hogy nem mindenáron az árbevételt kergetik, inkább a tulajdonosi értékteremtésre és a profitabilitásra helyezik a hangsúlyt.

Pintér István elmondta: a Rába stratégiai piacain minden a stagnálás irányába mutat. A mezőgazdasági felső szegmens, ahol komoly pozíciói vannak a cégnek, változatlanul növekszik, s a következő időszakban is növekedési forrás lehet a futóműüzletág számára, amelynek dominanciája tovább nőtt, és már az árbevétel mintegy 70 százalékát adja. Az alkatrészüzletág évek óta küzd azzal, hogy személygépkocsi-piac a közepes és alacsony kategóriában nem talált magára, mintegy 10 százalékkal szűkült a piac ebben a szegmensben. A járműüzletágban tovább nőtt a polgári értékesítés részaránya.

Látnak még növekedési lehetőséget

Az igazgatóság áttekintette a középtávú üzleti stratégiát, és változtatás nélkül jóváhagyta a futómű- és az alkatrészüzletágét is. Az alapvető stratégiai piacokon főképp a jelenlegi vevőkörre építve további növekedési lehetőségeket látnak 2013-ban, dacára annak, hogy a világgazdaságban csökkenés, lassulás várható. A járműüzletágban ugyanakkor azt a feladatot kapta a menedzsment, vizsgálja meg, hogy a jelenlegi termékportfólió kiegészíthető-e új elemekkel. Az elmúlt két évben több fontos együttműködést bejelentett a cég, az idén újabb hasonló hír várható.

Arra a kérdésre, hogy a menedzsment tervezi-e, hogy 1000 forint feletti áron is vásárolja majd a vállalat részvényeit, Pintér István úgy fogalmazott: a hídon akkor kell átmenni, amikor odaérnek. Emlékeztetett: tavasszal azt mondták, hogy a Rába-részvények alulértékeltek, és mindent megtesznek, hogy elérjék az 1000 forintos névértéket. Ennek része a menedzsment részvényvásárlási program, mert úgy gondolták, akkor hiteles, amit mondanak, ha mögé állnak saját kockázattal is. A társaság továbbra sem tervez osztalékfizetést, ezt nem is akarják felülvizsgálni, a forrásokra ugyanis szükség van a stratégiai üzletágak fejlesztéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.