Már Londonban is elismerik: lesz hazánkban növekedés

Valószínűleg már az idén is lesz növekedés a magyar gazdaságban – jósolták csütörtökön ismertetett, javított előrejelzésükben londoni pénzügyi elemzők.

WA
2013. 04. 11. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni globális piacelemző részlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) felzárkózó gazdaságokkal foglalkozó közgazdászai közölték: felülvizsgálták a magyar gazdaságra érvényben tartott prognózisukat, és az általuk eddig várt 0,3 százalékos idei egész évi GDP-visszaesés helyett most már 0,4 százalékos növekedéssel számolnak 2013-ban.

A ház szakértői szerint a felülvizsgálatot a magyar háztartások fogyasztási kilátásainak javulása, a gépjárműexport várható felfutása és „kisebb mértékben” a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által meghirdetett növekedésösztönző intézkedéscsomag indokolja. A cég londoni elemzői közölték: az MNB-kezdeményezés nyomán még nagyobb biztonsággal tartják fenn azt az előrejelzésüket, hogy a magyar gazdaság 2014-ben már 2,6 százalékkal növekedhet, a gyenge európai gazdasági környezet ellenére is.

A Bank of America-Merrill Lynch szakértői szerint a Magyarországon zajló meredek dezinfláció, amelyhez a kedvező bázishatások mellett a lakossági közműdíjak hatósági csökkentése is hozzájárul, máris emelte a háztartások elkölthető reáljövedelmi hányadát. Emellett a folyamatos adósságleépítés, amelyben jelentős szerepük van a devizaalapú hitelállomány csökkentését célzó kormányzati intézkedéseknek, mára a hazai össztermék 35-36 százaléka körüli – a cseh és a lengyel rátával összemérhető – szintre csökkentette a magyar háztartási szektor eladósodottsági rátáját.

Mindezek alapján a ház londoni elemzői azzal számolnak, hogy a javuló fogyasztói vásárlóerő és a háztartások szintén javuló pénzügyi helyzete az idén lendületet adhat a magánfogyasztásnak Magyarországon, bár a költségvetési szigor hatásai miatt a lakossági fogyasztás valószínűleg még az idén is csökken. Mindazonáltal a cég közgazdászai enyhítették a fogyasztás idei visszaesésére adott előrejelzésüket: új prognózisuk szerint a csökkenés mértéke összességében 1,2 százalék lesz a ház által eddig várt 2,0 százalék helyett.

A BofA Merrill Lynch Global Research londoni szakértői szerint ugyanakkor a járműszektor exportja valószínűleg komoly növekedési forrás lesz 2013-ban.

A Daimler a kereslet növekedése nyomán éppen áprilisban tért át a hatnapos munkahétre, és fontolgatja a heti hétnapos termelés bevezetését, a Suzuki pedig termelésének 15 százalékos növekedésére számít az idén – hangsúlyozták a Bank of America-Merrill Lynch londoni részlegének szakértői.

A ház elemzői kimutatták azt is, hogy a magyar feldolgozószektor aktivitását mérő beszerzésimendzser-index (BMI) az elmúlt három hónapban folyamatosan a visszaesés és a növekedés mezsgyéjét jelző 50-es érték felett járt, és az első negyedévi átlaga 55,3 volt. Ez egyértelmű felülteljesítés Csehországgal és Lengyelországgal összehasonlítva, e két gazdaságban ugyanis az 50-es határszint alatt vannak a gyáripari BMI-mutatók – áll a Bank of America-Merrill Lynch csütörtöki londoni elemzésében.

A cég szerint ugyanakkor bizonyos óvatosság is indokolt ebben az összehasonlításban, mivel a magyar BMI-számításokat sok más európai országtól eltérően nem a Markit piaci adatszolgáltató cég, hanem teljes egészében egy helyi szervezet végzi.

A Bank of America-Merrill Lynch javított magyarországi prognózisában szereplő idei növekedési előrejelzése egyelőre jelentősen eltér a szélesebb londoni elemzői konszenzustól, amely az euróövezet gyengülő kilátásai miatt csaknem egyöntetűen stagnálást, illetve több nagy citybeli ház esetében 2013-ra is még visszaesést valószínűsít a magyar gazdaságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.