Közleményük szerint a naponta elindított közel 3000 vonatból a feláras rendszer kiterjesztése után is csak 456 intercity, hibrid, gyors vagy sebes járaton kell gyorsvonati pótjegyet váltani. Hangsúlyozzák, hogy a 65 év felettiek a pótjegyköteles vonatokon eddig sem utazhattak térítésmentesen, a kiegészítő jegyeket eddig is meg kellett vásárolniuk. A menetrendi besorolás változtatása tehát ebből a szempontból sem jelent újdonságot.
Arra is kitérnek, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény előírásai szerint 2012 óta a rugalmas árképzés érdekében a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozzák meg a díjakat. A mostani intézkedéssel a díjstruktúra nem, csak egyes járatok menetrendi besorolása módosul, a változásról a személyszállító vasúttársaság a menetrendek meghirdetésére előírt 14 napos határidővel tájékoztatta utasait.
A közlemény szerint a MÁV-START Zrt. a gyorsvonati pótjegyből származó bevételeket járműállománya felújítására fordítja. A vasúttársaság az idén és jövőre 1 milliárd forintot költ közel 300 vasúti kocsi szolgáltatási színvonalának növelésére. A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest–Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre.
A közlekedők többféle módon mentesülhetnek a gyorsvonati pótjegy megváltása alól. A MÁV-START Zrt. bérletével vagy START Klub kártyával rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük. Így a rendszeresen munkába vagy iskolába vonatozókat a pótjegyes járatok körének kiterjesztése nem érinti – hangsúlyozza az NFM.
Azt is kiemelik, hogy az alaptarifa és a 65 év felettiek utazási kedvezményének mértéke a kormányváltás óta változatlan. A legutóbbi átfogó emelés a szocialista kormányzás idején, 2010 februárjában történt, a jegyek ára akkor 15, a bérleteké 10 százalékkal nőtt. A tarifák összességében 140 százalékkal emelkedtek 2002 és 2010 között – szögezik le.
Selmeczi Gabriella szombati sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy minden olyan közlekedési jegy, amely eddig ingyen járt a nyugdíjasoknak, ezután is ingyenes lesz. A Fidesz szóvivője ezzel a szocialista Mesterházy Attila nyilatkozatára reagált. Az MSZP elnöke szombaton ugyan is azt közölte: pártja azt követeli a kormánytól, hogy vonja vissza azt a rendelkezést, amely május 15-étől megszünteti a 65 év felettiek ingyenes utazását a gyorsvonatokon. Emlékeztetett arra, hogy a hónap közepétől egy olyan pótdíjfizetési rendszer lép életbe a vonatok nagy részénél, amelyet a térítésmentesen közlekedő időseknek is meg kell fizetniük.