Szeretnek bujkálni az internethasználók. Alig akad ember, aki kényes témában ne álnéven kommentálna egy cikket. Ezzel párhuzamosan viszont a világhálós oldalak (szájtok) és áruházak (webshopok) mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél többet megtudjanak látogatóikról, vevőikről. Ehhez pedig még a legolcsóbban fenntartott szájtoknak és internetes üzleteknek is van elég eszközük. A vásárlókkal, látogatókkal kapcsolatban sok dologra például már a böngésző és a számítógépen futó programoknak egységes környezetet nyújtó operációs rendszer (például Windows) típusából is következtetni lehet.
Arra például, hogy valakinek mekkora a vásárlóereje – ha csak minimális szinten is, de – utalhat az általa használt operációs rendszer típusa. Vannak olyan cégek, amelyeknek különösen fontosak ezek az adatok. Ilyenek például a számítástechnikai eszközöket vagy szoftvereket értékesítő weboldalak, amelyeknél az ajánlat szempontjából is jelentősége van annak, hogy valaki milyen böngészőt és operációs rendszert használ. Mert például ha egy látogató Safari böngészőt használva OSX operációs rendszerrel (tehát Apple környezetből) keres fel egy oldalt, akkor neki nem célszerű Windows-alapú programot ajánlani, mert az úgysem érdekelheti. Viszont az Apple gépekre fejlesztett programok és eszközök felkelthetik az érdeklődését.
A webáruházak az egyik legnépszerűbb keresőprogram egyik szolgáltatásától, a Google Analyticstól is kapnak olyan statisztikai adatokat, amelyek oldallátogatóik demográfiai paramétereit mutatják meg, persze összesítve. Ezek kalkulált adatok, nem vonatkoznak konkrét látogatókra, és nem is feltétlenül felelnek meg a valóságnak (lévén sokan nem valós adataikat adják meg a levelezőrendszerekbe való belépéskor, ez a rendszer pedig ezekre az adatokra épül).
A webshopoknak fontosak a böngészési előzmények is, sokuk figyeli ezen adatokat is. Magyarán azt, hogy vásárlóik melyik más internetes oldalakról érkeznek az ő weboldalukra. – Ha például egy sporteszközöket áruló webshopba labdarúgással foglalkozó oldalakról érkeznek a látogatók, akkor annak a webshopnak érdemes ilyen jellegű szájtokon hirdetni – mondja Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke. Ugyanígy jobban érdekelhetik a kozmetikai webshopokat azok a női portálok, amelyekről az oldalukra tévedők érkeznek, vagy a szórakozóhelyeket azok az online kulturális magazinok, amelyekről a legtöbb látogatójuk átkattint.