Államosíthatják az Alstomot

A General Electric és a Siemens is küzd a francia nagyvállalatért. A kormány aggódik.

HBI
2014. 04. 28. 14:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Siemens vasárnapi bejelentését követően a francia kormány valóságos manőverezésbe fogott annak érdekében, hogy a nemzeti érdekeknek leginkább megfelelő egyezség szülessen. Annak ellenére, hogy a francia állam 2006 óta semmilyen részesedéssel nem rendelkezik a teljes egészében magánkézben lévő Alstomban, a Franciaország ipari termelésének hanyatlása és a munkahelyek megszűnése miatt aggódó kormány a GE ajánlatának múlt heti hírére megpróbálta megakadályozni az ügyletet az Alstom és a GE között.

A francia elnök hétfőn délelőtt fogadta Jeffrey Immelt, a GE elnök-vezérigazgatóját, Joe Kaeser, a Siemens vezetője pedig este 6 órára hivatalos az Elysée-palotába. A világban 305 ezer főt foglalkoztató, évi 146 milliárd dolláros forgalmú GE az Alstom tevékenységeinek 70 százalékát jelentő energetikai részre, a hőerőművek és a megújuló energiák, például a szélerőművek gyártására szakosodott Power és Grid ágazatokra tett ajánlatot, amelyek évi 14 milliárd eurós forgalmat bonyolítanak le.

A Siemens, amelynek tevékenysége gyakorlatilag teljesen megegyezik az Alstom működésével, szintén az energetikai részt venné át egy konkrét összegért, s ahhoz még felkínálja az Alstomnak a saját közlekedési ágának a felét is. Ez utóbbi, a francia kormány által előnyben részesített megoldás azt jelentené, hogy a német Siemens kereteiben létrejönne egy, az Airbus repülőgépeket gyártó EADS légi, hadi és űripari konszernhez hasonló európai energetikai holding német irányítással, az Alstom keretein belül egy vasúti szerelvényeket gyártó európai óriáscég francia vezetéssel.

A Handelsblatt német gazdasági lap szerint a Siemens 10-11 milliárd euróra becsüli az Alstom energetikai tevékenységeinek értékét. A német cég az ajánlat szerint legalább három évig megtartaná a franciaországi munkahelyeket és tovább folytatná az energetikai ágazat fejlesztését. Az Alstom és a GE között azonban a sajtó által 10 milliárd eurósra becsült ügylet érdekében folytatódnak a tárgyalások, amelyek viszont nem vonatkoznak a francia nagyvállalatnak a vasúti szerelvényeket, köztük a szuperexpresszeket (TGV) is gyártó közlekedési ágazatára.

A francia Bouygues, amely az Alstom legfőbb részvényese, amióta felvásárolta 2006-ban a 29 százalékos francia állami részesedést, támogatja az ügyletet a GE-vel. Az Alstom igazgatótanácsa szerda reggelig választ majd a két ajánlat közül. Az Alstom részvényeinek kereskedését addig felfüggesztették a párizsi tőzsdén.

Arnaud Montebourg francia gazdasági miniszter szerint a GE ajánlatával az a gond, hogy ha az ügylet létrejön, az Alstom dolgozóinak 75 százalékát, mintegy 65 ezer főt az Egyesült Államokból fognak irányítani. „Számunkra ez elfogadhatatlan helyzet” – hangsúlyozta. Nem zárta ki, hogy az állam visszavásárolja a Bouygues-től korábbi részesedését, sem azt, hogy a kormány átmenetileg államosítaná az Alstomot, de ezt a lehetőséget egyelőre „korainak” minősítette.

A miniszter szerint „vissza kell utasítani, hogy az Alstom három nap alatt döntsön arról, hogy eladja a nemzeti büszkeség 75 százalékát a dolgozók és a kormány, valamint a vállalat legtöbb középvezetőjének tudta nélkül”. „A francia cégeket nem lehet zsákmánnyá tenni, mi viszont készen állunk arra, hogy olyan szövetségeket hozzunk létre, amelyekkel felfegyverezhetjük magunkat a globalizációval szemben” – fogalmazott Montebourg, aki nem titkolja, hogy az Alstom és a Siemens közi megállapodásért lobbizik.

A Bloomberg hírügynökség „több forrásra hivatkozva” írta meg először még szerdán, hogy a GE előrehaladott tárgyalásokat folytat az Alstom felvásárlásáról. „Az Alstom a francia szürkeállomány és ipari hatalmunk szimbóluma. A kérdésben a kormány nyugtalanságának és patrióta éberségének ad hangot” – reagált akkor a hírekre Montebourg. Hozzátette: „magas szintű éberségünk kiterjed arra a komoly kockázatra, hogy elveszíthetünk egy döntési központot, a francia ipari bázis megerősítésének szükségességére és vágyára az ipari termelés visszatelepítésével Franciaországba, valamint az ilyen jellegű folyamatokban a megszüntetendő vagy létrehozott munkahelyek számára”.

Ennek ellenére a minisztérium hangsúlyozta – mivel a GE és a Siemens két fontos befektető Franciaországban és a nemzeti ipari hálózatunkban két első számú szereplő –, a kormány kész megvizsgálni a terveiket annak érdekében, hogy Franciaország ipari bázisának érdekeit megőrizzük és hogy részt vegyen a finanszírozásban”.

Noha a francia cég a vasúti szerelvények gyártásáról ismert, az tevékenységének csak alig 30 százalékát teszi ki, az Alstom fő profilja a hőerőművek és a megújuló energiák. A francia vállalat gyártotta a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeit is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.