A bor pörgeti a magyar exportot

Szijjártó Péter beszélt a kereskedőházak szerepéről és a keleti nyitásról is a borexport kapcsán.

NT
2014. 06. 17. 16:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az export növekedési dinamikájának fenntartása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ország 2014-től tartós növekedési pályára álljon és biztosan ott is maradjon – mondta, hozzátéve, hogy ebben az élelmiszer- és a borexport fontos szerepet játszik.

Szijjártó Péter felidézte, hogy tavaly a magyar export összességében 6 százalékkal bővült, az Európai Unió piacaira 5, más európai országok piacaira 9, a kontinensen kívülre pedig 7 százalékkal emelkedett a magyar kivitel.

A hazai borexportról szólva elmondta: az uniós országokba irányuló termékeknél minőségi, a keleti piacokon pedig mennyiségi javulást szeretnének elérni.

A magyar bortermelés 2013-ban meghaladta a 260 millió hektolitert. Bár a termelés és a termőterület nagysága is csökkent, a borexport stabil maradt, három éve folyamatosan mintegy 600 ezer hektoliter a kivitel, illetve 75 millió euró az ebből származó bevétel – ismertette Szijjártó Péter.

A kijelölt külgazdasági és külügyminiszter-helyettes fontosnak nevezte a magasabb átlagárat lehetővé tevő minőségi borok részesedésének növelését. A kormány intézkedései közül kiemelte, hogy a hungarikumtörvénynek megfelelően a magyar borok védjegyezhetővé válhatnak.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a kereskedőházi rendszer egyik legfontosabb feladata a magyar borexport fejlesztésének segítése. Már 11 országban van kereskedőház, az év végéig pedig 25-re nő a képviselek száma, kifejezetten azokon a távol-keleti és észak-afrikai piacokon, illetve a FÁK-országokban, ahol a keleti nyitás stratégiájából adódóan szeretnék a magyar termékek eladásait növelni – tette hozzá.

Emellett a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) feladatul kapta, hogy a Magyarországon működő, nemzetközi hálózattal rendelkező áruházláncoknál teremtse meg minél több magyar bor értékesítésének lehetőségét – mondta el Szijjártó Péter.

A keddi rendezvényen hét magyar borrégió 130 borászatának 594-féle bora mutatkozik be a Lidl áruházlánc cseh, lengyel és szlovák képviselőinek, hogy minél több magyar bor váljon elérhetővé a három ország Lidl üzleteiben – közölte Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

Grósz Jenő felidézte: tavaly márciusban elindították a „Lidl a magyar beszállítókért” programot, hogy tovább növeljék a magyar termékek arányát az áruházlánc kínálatában, ezzel támogassák a magyar termelőket és erősítsék a magyar gazdaság növekedését, versenyképességét.

Az elmúlt évben 327 magyar termékkel bővítették a kínálatot, 26 új magyar taggal bővült a beszállítói kör, és több mint 20 százalékkal nőtt a magyar termékek forgalma.

A program indulásakor 36 magyar beszállító 106 terméke volt elérhető kilenc európai országban, jelenleg pedig már 55 beszállító 178 terméke kapható 10 ország Lidl üzleteiben – ismertette.

A Lidl Magyarország már jelenleg is forgalmaz magyar borokat hét európai országban. A társaság tavaly több mint 6 millió palack magyar bort értékesített 159 hazai áruházában, és több mint egymilliárd forint értékben exportált magyar borokat – mondta el az igazgatóság elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.