2050-ig tervez a kormány

Elfogadták a 2030-ig szóló és 2050-ig tartó távlati kitekintést is tartalmazó nemzeti közlekedési infrastruktúra-fejlesztési stratégiát.

KG
2014. 08. 28. 19:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erről szóló határozat a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint a közlekedési rendszer tervszerű fejlesztésének alapdokumentuma alapján október végéig a tárca kormánydöntésre beterjeszti a 2014 és 2020 közötti időszakban előkészítésre és kivitelezésre javasolt közúti és vasúti fejlesztések projektlistáját is. A 2007–13-as programban előkészített, de meg nem valósított beruházásokat a jelenlegi ciklusra kell betervezni – áll a közleményben.

Az NFM közleménye kiemeli: a stratégiára alapvető célja, hogy a közlekedési infrastruktúra a gazdasági folyamatok hatékony kiszolgálásával a lehető legnagyobb mértékben segítse elő a versenyképesség fokozását, a jólét mobilitási feltételeinek biztosítását. Fő feladata a Magyarország közlekedési csomóponti szerepe és a régiós összevetésben fejlett autópálya-hálózata adta lehetőségek kiaknázása, a fenntartható növekedés feltételeinek biztosítása a társadalmi igények figyelembevételével, az esetenként egymással is konfliktusban lévő környezeti és gazdasági, nemzeti és uniós célkitűzések összehangolása.

Kiemelt hálózatfejlesztési cél a sztrádák továbbépítése az országhatárokig, a megyeszékhelyek gyorsforgalmi úti bekapcsolása, a felzárkózó térségek intenzívebb fejlesztése, a vidék népességmegtartó és népességeltartó erejének erősítése.

A közlemény emlékeztet arra: a stratégia az NFM és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ vezetésével, széles körű szakértői megalapozó munka eredményeként készült el. Megalapozásához a jelenlegi és távlatban feltételezhető gazdasági környezetet, a közlekedés helyzetét és lehetséges jövőképet is értékelték. A speciális vizsgálatok külön foglalkoztak egyes közlekedési módokkal és horizontális kérdésekkel, így a szakemberek egyebek mellett kerékpáros-koncepciót, országos vasútfejlesztési koncepciót és energiahatékonyság-javítási cselekvési tervet is alkottak – áll a közleményben.

A tárca kiemeli, hogy első alkalommal készült összközlekedési forgalmi modell a javasolt fejlesztési eszközök hatásainak adatokkal alátámasztott értékelésére. A társadalmi vitában mintegy 1700 vélemény érkezett.

Tájékoztatásuk szerint a stratégia a 41 vizsgált intézkedéscsoportot rangsorolta. A dokumentum rávilágít arra, hogy a túlhasznált elemek aránya miatt a jövőben jelentős forrásokat kell fordítani a meglévő hálózatok felújítására. Előre sorolja például a közlekedési láncok kis költségű összekapcsolását és a módváltó (p+r és b+r) rendszerek fejlesztését. Az eszközrendszer kialakításában a korábbinál nagyobb szerepet kaptak a hosszú távú hatások és a pénzügyi fenntarthatóság szempontjai. A stratégia előtérbe helyezi a kevés forrással jelentős eredményt hozó beavatkozásokat, szabályozási és szervezeti intézkedéseket.

A dokumentum jövőképében járműipari korszakváltást feltételez, és a hazai közösségi közlekedési járműpark megújítását célozza meg. Ezzel összhangban döntött a kormány – a járműgyártás és a környezeti ipar innovatív fejlesztési lehetőségeire fókuszálva – egy járműgyártási stratégia megalkotásáról is, áll a közleményben.

A infrastruktúra-fejlesztési stratégia olvasható a kormányzati honlapon, a részletesebb megalapozó anyagok a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalán böngészhetők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.