Megint gigabírságot fizethetnek a bankok

Minden vizsgált pénzintézetnél voltak szabálytalanságok, a bírságok összege csaknem 400 millió forint – közölte az MNB.

VZ
2014. 08. 04. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgált 62 pénzügyi szervezet mindegyikénél jogszabálysértés történt, amelyből 58 esetben bírságot szabtak ki, további 4 esetben kötelezéssel zárult az eljárás.

A jegybanki közlemény szerint a legmagasabb, 25 millió forintos bírságot a Duna Takarék Bank Zrt., illetve 22,5 millió forinttal a Buda Regionális Bank Zrt. kapta. A megbírságolt intézmények több mint fele 1,5-6 millió forint közötti bírságot kapott, 23 intézmény ennél magasabb összeget köteles fizetni.

A jegybank tájékoztatása szerint a frissen feltárt jogsértések hasonlóak a korábban elkövetettekhez: egyes esetekben hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett oklista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben. Előfordult, hogy a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb mint 2 hónappal hirdették meg, illetve a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról.

 

 

A jogsértések között volt, hogy a hitelintézetek elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát, az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt, vagy a korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti, valamint megváltoztatták a díjszámítás módját.

Az MNB mind a 62 pénzügyi szervezetnek megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását, kötelezte az intézményeket a jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására.

A jegybank ezúttal is egységes elvek szerint határozta meg a bírságösszegeket, figyelembe vette a jogsértés súlyát, a fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, a fogyasztóknak okozott kár mértékét, illetve az érintett fogyasztói kör nagyságát is. A vizsgált intézmények 2014. szeptember 30-ig kaptak határidőt arra, hogy az érintett ügyfeleknek visszatérítsék a jogtalanul felszámított díjakat.

Ismert, idén márciusban 1,2 milliárd forintos bírságot rótt ki a jegybank pénzügyi stabilitási tanácsa 35 pénzügyi szervezetre, a mostanihoz hasonlóan a jogszerűtlen módosítások miatt. A bankok akkor ezzel mintegy tízmilliárd forintos kárt okoztak az ügyfeleiknek, amelyet a jegybank döntése nyomán vissza kellett fizetniük az embereknek.

Ennek kapcsán Windisch László, a jegybank alelnöke elmondta, azért szabtak ki sok esetben magas bírságot, mert az egész bankszférában elterjedt az ügyfelek számára hátrányos gyakorlat, miközben a pénzügyi szolgáltatások ma már gyakorlatilag egyfajta kikerülhetetlen közszolgáltatásnak minősülnek.

Az MNB néhány hónappal később, júliusban is bírságolt, az összbüntetés összege ekkor mintegy 72 millió forint volt.

A márciusi gigabírságot követően több bank is a díjcsökkentés mellett döntött: a korábban ingyenes, majd a tranzakciós illeték után fizetőssé tett bankszámlák egy része ismét „nullás” lett – írta március végén a Világgazdaság. A lap hozzátette, hogy emellett újra ingyenessé váltak a kártyás vásárlások a kártyabirtokosok számára.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.