A képviselő indoklásában kiemeli, hogy az Európai Bizottság szeptember végén küldte meg Magyarországnak azt az indoklással ellátott véleményt, amely a vasút biztonságával, a vasúti társaságok engedélyezésével és a vasúti infrastruktúra használati díjával kapcsolatos kötelezettségszegést tartalmazza.
A vasúti törvény módosításának az a célja, hogy a kötelezettségszegési eljárás mielőbb lezáruljon. Ennek érdekében a javaslat kimondja, hogy a vasúti biztonsági hatóság szervezetileg független a pályavasúti társaságoktól, a vállalkozó vasúti társaságoktól, továbbá a beszerzőegységektől is.
Az Európai Bizottság ugyancsak független szervezetként követeli meg a beszerzőegységeket. Ezek intézik a pályavasút és a vasúti társaságok beszerzéseit. A magyar szabályozás eddig a vasúti igazgatási szervezet részének tekintette ezt, de a kötelezettségszegési eljárás hatására leválasztja arról. Ez azonban csak elméleti jellegű változás, hiszen ilyen szervezet Magyarországon jelenleg nem működik.
Mint a javaslat indoklása kiemeli: abban az esetben, ha Magyarországon létrejön az állami tulajdonú MÁV szétválasztása és létrejönne egy holding struktúra – amelynek része lenne egy központi szolgáltató szervezet is –, akkor lesz majd szükség a beszerzőegységekre.
Végül azt kifogásolta a bizottság, hogy a váratlan baleseteket a biztonsági hatóság is köteles jelenteni a vizsgáló testületnek. Mivel erre nem kötelezhető, így ez kikerül a vasúti törvény szövegéből. Ugyanakkor – az uniós szabályok szerint – a biztonsági hatóság maga is végezhet baleseti vizsgálatot.