Bankok és hatóságok a postákon

A kormánynak az a célja, hogy a lehető legalacsonyabban tartsa az energiaárakat, mert ezzel az ország versenyképességét segíti elő.

2015. 01. 02. 6:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Posta fejlesztéseivel, különféle pénzintézetek megvásárlásával, átalakításával kapcsolatos hírekben találkozhattunk mostanában a nevével. De mi a célja a kormánynak ezekkel az átalakításokkal?
– Azt szeretnénk elérni, hogy azokon a vidéki kistelepüléseken, ahol ma legfeljebb egy kis posta képviseli az állami szolgáltatásokat, az ott lakók – magánszemélyek és kisvállalkozások – minél több pénzzel, közművel, uniós forrásokkal kapcsolatos ügyüket el tudják intézni, vagy legalábbis el tudják indítani. Arra törekszünk, hogy ezeknek az embereknek egyáltalán ne, vagy lényegesen kevesebbszer kelljen a nagyvárosokba utazniuk. Ennek a sokoldalú szolgáltatáscsomagnak a pénzügyi-szervezeti hátterét teremtjük meg a posták, a takarékszövetkezetek, több különféle profilú és feladatú bank működésének összehangolásával.

– Mikor találkozhatunk a munka eredményével?
– Talán a fentiekből is kiderült, hogy milyen sokrétű a feladat. Az első eredmény 2015 március–áprilisában a gázszolgáltatással kapcsolatos ügyintézés megjelenése lehet az Első Nemzeti Közműszolgáltatónál. Az e cég bázisát jelentő Főgáz ma már száz százalékban a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-hez tartozik. Most azon dolgozunk, hogy később az elektromos áram, majd a távfűtés piacára is be tudjunk lépni lakossági szolgáltatóként. A különböző érintett állami pénzintézetek működésének összehangolása 2015 végéig megtörténik. A közműszolgáltató teljes kiépítése, valamint a postahivatalok hálózatának átalakítása szempontjából a cél az, hogy még ebben a kormányzati ciklusban megvalósuljon, amit terveztünk.

– Nézzük akkor az egyes elemeket! Mi lesz a feladata a Magyar Fejlesztési Banknak (MFB)?
– Az MFB profilja, feladata sokat változott az utóbbi évtizedben, de fő hivatását, hogy fejlesztési forrásokat juttasson el a kis- és közepes vállalkozásokhoz (kkv) vagy az agrárcégekhez, az utóbbi időszakban már nem tudta elég hatékonyan ellátni. Ezért a bank a Miniszterelnökséggel közösen új működési koncepciót alkotott. Ebben az szerepel, hogy kevesebb céget működtetünk, és főként nagy, úgynevezett stratégiai befektetéseket hajtunk végre. A feladatot, hogy uniós forrásokat juttassunk a kkv-knak és az agráriumnak, közvetítő szervezetek, mint például a kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek segítségével érjük el. Az uniós pénzek technikailag az MFB-n keresztül jutnak a pályázókhoz. Az MFB feladata az is, hogy az állam piaci elképzeléseihez az uniós előírások betartása mellett finanszírozást biztosítson. Ilyen feladat az Első Nemzeti Közműszolgáltató megalakítása is.

– Mi lesz a feladatuk a különböző pénzintézeteknek?
– Rajtuk keresztül jutnak el a fejlesztési források a kkv-khoz, az agrárvállalkozásokhoz. Ezért vásárolt az állam több pénzintézetet is a közelmúltban. A Budapest Banknak kiterjedt ügyfélköre van a kkv-k körében, míg az MKB nagyobb méretű ügyfeleket szolgál ki. A vidék Magyarországának elérését a takarékszövetkezetek és a postahivatalok biztosítják majd. Ez az a hálózat, amelyhez az FHB és a TakarékBank biztosítja a pénzügyi infrastruktúrát.

– Vannak-e terveik a Széchenyi vagy a Gránit Bankkal?
– Nem terveztünk velük ebben a folyamatban. Nem véletlen, hogy a tulajdonosuk a nemzetgazdasági tárca.

– Lesz-e agrár-, illetve zöldbank?
– Külön szervezetként nem, de terveink szerint a takarékszövetkezetek kiemelten foglalkoznak majd az agráriumnak szánt forrásokkal, illetve az energiatakarékossági támogatásokkal. Ebben az értelemben az, amit ma agrárbanknak, vidék bankjának vagy zöldbanknak szoktak nevezni, nem más, mint a modern, megújuló takarékszövetkezeti rendszer.

– Hogyan illeszkedik ebbe a rendszerbe a postahivatalok hálózata?
– A postaszolgáltatás iránti igény rendkívül gyorsan és nagymértékben változott az utóbbi években. Ami a szervezet egyik legfontosabb tevékenysége volt, a magánlevelek kézbesítése, drasztikusan csökkent. Az internet átvette az üzenetküldés funkcióját, ám ezzel szemben megjelent az internetes vásárlás és a hozzá tartozó csomagküldés. Ez jelentős és komoly növekedés előtt álló piac, ebben a Magyar Postának is meg kell találnia a helyét. A sárgacsekk-forgalom, amely ma a posta jelentős bevételi forrása, a különböző korszerű technológiát alkalmazó megoldások révén, ha nem is egyik napról a másikra, de óhatatlanul visszaszorul majd. Rendelkezik azonban a Magyar Posta egy több mint kétezer ügyfélszolgálati pontból álló hálózattal, amelyek ott vannak a legkisebb településeken is. Ez a hálózat lesz az alapja annak az ügyfélszolgálati rendszernek, amely a legfontosabb állami szolgáltatásokat elviszi a lakosokhoz.

– Mi lesz a párhuzamos ügyfélszolgálatokkal?
– Ez a nagyvárosok, a megyeszékhelyek kérdése. A kistelepüléseken túlnyomórészt nincsen más, mint a postahivatal. Ahol mégis van takarékszövetkezet és posta is, ott nyilván alaposan megvizsgáljuk, melyiket érdemes megtartani. Az összefésüléssel a két hálózat együttesen és külön-külön is hatékonyabbá válhat. Fontos az is, hogy a rendszerek összekapcsolásával az ügyfelek nem járhatnak rosszabbul.

– Elvárható-e a postástól, hogy értsen a bankoláshoz, az okmányirodai ügyintézéshez, a gáz- és villanyszámlához kapcsolódó panaszkezeléshez, és még mondjuk a forgóeszköz-finanszírozáshoz is?
– Képzést biztosítunk az ügyintézőknek, ám azt tudni kell, hogy a legtöbb ügytípus intézéséhez nem szükséges magas képzettség. Internetes felületeken kell lebonyolítani előre megszabott folyamatokat. A banki termékek esetében továbbértékesítés lesz. A hivatali ügyintézést csak elindítani lehet, az érdemi elbírálást szakemberek végzik. Ám az is előny, hogy egy igazolvány vagy engedély kérelmezéséért nem kell beutazni a legközelebbi város okmányirodájába, az ügyintézés gyorsabbá, kényelmesebbé, olcsóbbá válik.

– Hogyan illeszkedik majd a posták hálózata a meglévő kormányablakokéhoz? Számos vasútállomáson is létesítettek vagy létesítenek ilyen ügyintéző helyet.
– A két rendszer kiegészíti egymást. Előttünk van még az a munka, hogy egybevessük a különböző, jelenleg is meglévő ügyfélszolgálati hálózatokat és a postahivatalokat. Ha egy helyen lehet majd intézni a gáz-, áram- és távhőügyeket, akkor nyilván nem lesz szükség három különböző ügyfélszolgálatra egy adott településen. Azt azonban megfontolásra érdemesnek gondolom, hogy egy megyeszékhelyen beköltöztessük-e a közműszolgáltatókat a postára. Nyilván minden döntés előtt egyedileg kell megvizsgálni a körülményeket, a legmegfelelőbb megoldásra kell törekedni.

– Miért fontos az államnak, hogy a közműszolgáltatók is részei legyenek ennek a csomagnak?
– A kormánynak az a célja, hogy a lehető legalacsonyabban tartsa az energiaárakat, mert ezzel az ország versenyképességét segíti elő. A közműszolgáltatóban költségelőnyt jelenthet az állami kézben lévő infrastruktúra, mint például a postahivatalok hálózata. Ez az egyik fontos előny, amiért az embereknek megéri majd használniuk a közműszolgáltatót, és ami segít megvédeni a rezsicsökkentés eredményeit. Emellett az is célunk, hogy a sokoldalú ügyfélszolgálatok hálózatával élhetőbbé tegyük a vidéki Magyarországot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.