Miközben a tartós fogyasztási cikkek vagy az élelmiszerek terén ha igen visszafogottan is, de egyre fontosabb szempont a minőség, az egyéb használati termékek esetében továbbra is az ár a meghatározó tényező. Különösen igaz ez a gyermekeknek szánt cikkekre – játékokra, ruházatra –, amelyeket aránylag rövid idő alatt megunhatnak vagy kinőhetnek. Az ezen termékek iránti igény gyakorlatilag megbecsülhetetlen, hiszen az üzletek, kínai áruházak mellett a piacok is ezekkel a portékákkal vannak tele. A törvényszerűség, hogy alacsony áron gyenge minőségű, jellemzően Kínában, vagy valahol a Távol-Keleten készült termék kapható, megdönthetetlennek látszik. A fő gond tehát nem is az, ha az adott cikk rövid idő alatt tönkremegy, hanem az, hogy számos közülük balesetveszélyes: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) nyári vizsgálatai alapján a legtöbb guruló játék, roller, tricikli, gördeszka, játék babakocsi, gyermekruha és -cipő nem pusztán olcsó, hanem kisebb-nagyobb sérüléseket okozhat.
Az NFH ellenőrzéseinek eredményeiről lapunk is rendszeresen beszámol. Ezek alapján elmondható, hogy a vizsgált termékek többségét nem is lett volna szabad forgalomba hozni. A nemrég laboratóriumban tesztelt összesen 22 gördeszkának, triciklinek, rollernek több mint fele, 12 típus nem ment át a vizsgán. A rollereknél jellemzően nem volt megfelelő az első kerék átmérője és a kormánymarkolat kialakítása, ami veszélyezteti a stabilitást. Találtak olyan játék rollert, amelynek vázán éles élek és hegyes hegesztési varratok voltak. A triciklik a stabilitásvizsgálatoknál buktak el. Ezeknél a játékoknál is találtak a szakemberek veszélyes éleket, hegyes végződéseket, és olyan réseket, ahová a gyerekek ujja könnyen beszorulhat. Arányait tekintve ennél roszszabb a helyzet a játék babakocsiknál: a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálata szerint a nagyító alá helyezett hét termékből öt bizonyult balesetveszélyesnek. A játékok nyeglék, az idomok illeszkedése nem megfelelő, a biztonsági reteszek hiánya miatt könnyen összecsukódnak és megüthetik a gyermekek fejét, torkát. A problémás játék babakocsik mindegyike távol-keleti gyártmány.
Míg a keletről származó olcsó játékok között többnél „csak” balesetveszélyről lehet beszélni, a ruházati cikkek között olyan is akad, ami az NFH vizsgálata alapján fulladásos halált okozhat. A hatóság 34 féle ruházati cikket tesztelt laboratóriumi körülmények között, és mindössze öt olyan terméket talált, ami maradéktalanul megfelel a biztonsági követelményeknek. – A 3 év alatti gyermekeknek készült ruhákon elvárás, hogy az apró strasszok, gyöngyök, szegecsek megfelelően legyenek a ruhákra rögzítve, különben a könynyen leváló díszek a légutakba kerülve akár fulladást is okozhatnak. A gyermekcipőknél előfordult, hogy a formakialakítás nem volt megfelelő, mivel a merev, kemény járótalp egészségkárosító hatású lehet – hívta fel a figyelmet az NFH. A hibás, kifogásolható termékek – egyre hosszabb – listáját a fogyasztóvédelmi hatóság weboldalán teszi közzé. Ezeket a vásárlást igazoló blokk bemutatásával a kereskedőnek kötelessége visszavenni.
Jól vizsgáztak a gyerekülések. Nem találtak engedély nélkül forgalmazott, veszélyes vagy rossz minőségű gyerekülést a hatóságok szakemberei a személygépkocsis műszaki biztonság hete keretében tartott országos ellenőrzési akción – közölte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és az NFH közös közleményben. A hatóságok július 6. és 10. között 120 üzletben 1208 gyermekülést ellenőriztek, 154 terméknél találtak kifogásolnivalót, ám jellemzően csak a mellékelt tájékoztató nem volt megfelelő. A vonatkozó előírás szerint a biztonsági gyermekülést olyan magyar nyelvű útmutatóval kell ellátni, amely részletesen bemutatja, hogyan kell az ülést beszerelni. Fontos szabály az is, hogy a gyermekülésre vonatkozó vásárlási információkat jól láthatóan, az értékesítés helyén úgy kell megadni, hogy a termék kicsomagolása nélkül is láthatók legyenek – áll a közleményben, amely szerint a legtöbb tájékoztatási kifogás a menetiránynak háttal rögzíthető üléseknél merült fel; az ilyen üléseken figyelmeztető címkét kell elhelyezni arról, hogy légzsákkal felszerelt első ülésre nem lehet a gyermekülést tenni. A közlekedési hatóság a gyerekülések mellett a fékproblémák elkerülésére, ezek kiszűrésére is koncentrált. Az ötezernél is több megállított és megvizsgált jármű közül 1068 esetben szóbeli figyelmeztetéssel éltek az ellenőrök, 729-ről állapították meg, hogy műszaki állapota nem megfelelő.