A magyar termelők önköltségi ár alatt adják el a tejet

Az előállítási ár 90-100 forint literenként, egy hatékony gazdaságban 85 forint is lehet.

MTI
2015. 08. 18. 8:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmondta, a tej előállítási ára 90-100 forint literenként, egy hatékony gazdaságban 85 forint is lehet, de egy kevésbé modernben több mint 100 forint.

Kifejtette, túltermelés és kínálati piac alakult ki, mert áprilisban megszűnt az uniós tejkvóta, továbbá az uniós döntéshozók nem számoltak azzal, hogy bevezetik az orosz embargót.

Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy az uniós és a magyar agrárpolitika is folyamatosan próbálja segíteni a termelői összefogásokat azért, hogy a feldolgozókkal vagy a nagykereskedőkkel folytatott tárgyaláson erősebb alkupozícióba kerüljenek. Hozzátette, az EU legnagyobb tejfeldolgozó üzemei – amelyek tíz-tizenötször több tejet dolgoznak fel, mint a teljes magyar tejtermelés – termelői tulajdonban vannak.

Fontosnak nevezte, hogy a magyar tejfeldolgozók olcsón és hatékonyan termeljenek, beruházási támogatásokhoz jussanak, és fel tudják venni a versenyt az uniós feldolgozókkal. Az is fontos az igazgató szerint, hogy ha kijutnak a piacra, akkor ne találkozzanak olyan olcsó importtermékekkel, amelyek nem tisztességes úton kerültek be a magyar piacra.

Harcz Zoltán közölte: egy szlovákiai tejfeldolgozó terméke mire Magyarországra kerül, közel 50 forinttal olcsóbb lesz, mint a saját piacán, mert itt nem fizetik meg utána az áfát. Rámutatott: a tej 18 százalékos áfakulcsa arra sarkall egyes nagykereskedőket, hogy ne fizessenek adót vagy szabálytalanul visszaigényeljék az áfát, ezzel máris 50 forinttal lehet csökkenteni az árat. A magyar átlagfogyasztó pedig bármennyire is szeretne magyar terméket venni, vélhetően az olcsóbb tejet választja – mondta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.