A jelentés szerzői a Magyar Európai Üzleti Tanács tagjai: az ABB, az AkzoNobel, a British Telecom, az Ericsson, a GDF Suez, a Magyar Telekom, a Henkel, a Nestlé, az OMV, a Philips, az SAP, a Shell és a Volvo Group Trucks magyarországi legfelső vezetői voltak.
Öldöklő harc folyik a világban az új befektetésekért, ebben a folyamatban azonban legalább olyan fontos a régi befektetők megtartása, mint az új beruházók bevonzása – jelentette ki Szijjártó Péter az Audival kötött friss megállapodásra is utalva.
A külgazdasági és külügyminiszter kiemelte: az oktatás, a megfelelő, szakképzett munkaerő biztosítása, bővítése igen fontos a befektetőkért való küzdelemben.
Szijjártó Péter ígéretet tett arra, hogy rövid időn belül leül majd egy tematikus megbeszélésre a Magyar Európai Üzleti Tanács tagvállalatainak vezetőivel, amelyen a munkaerő szakképzésével, az új szakképzési rendszer kérdéskörével foglalkoznak majd.
A tárcavezető kiemelte, hogy az EU számára minden idők legsúlyosabb kihívását jelenti a bevándorlási hullám, ez gyakorlatilag modern kori népvándorlás, amelynek kimeríthetetlen tartalékai vannak. Rámutatott: erről őszintén kell beszélni, mert rendkívül súlyosak a bevándorlás gazdasági dimenziói. Európa határainak környékén él mintegy 30-35 millió ember, akik olyan élethelyzetben vannak, hogy megindulnak Európa felé. Ha Európa nem tudja visszaszerezni azt a képességét, hogy a külső határait megvédje, legalábbis kontroll alatt tartsa, akkor előbb-utóbb felmerül a kérdés, fenntartható-e a schengeni zóna – mondta. A schengeni zóna azon alapul, hogy a minden ország megvédi a külső határokat, és a megvédett külső határokon belül szabad a mozgás – tette hozzá.
Szijjártó Péter, a migránsválság gazdasági összefüggéseiről beszélve, „primér gazdasági kérdésnek” nevezte a gazdaság fenntarthatóságának kérdését Európa szempontjából, mellétéve az energiabiztonságot.
A miniszter elmondta: az Európai Unió a világ lakosságának 7-8 százalékát mondhatja magáénak, a világ gazdasági teljesítményének 15-16 százalékát állítja elő, és a világ szociális, jóléti kiadásainak 50 százalékát osztja ki, ami hosszú távon nehezen fenntartható rendszer. Kifejtette, régen a versenyképesség biztosításához az adórendszer érv volt, korábban az infrastruktúra minősége is érv volt, de a befektetők most már ezeket is szükséges adottságként kezelik.