VW-botrány: jövő év végére „az összes kocsi rendben lesz”

A Volskwagen januárban megkezdheti a kocsik visszahívását.

MTI
2015. 10. 07. 10:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Matthias Müller a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapban megjelent interjúban elmondta, hogy a napokban bemutatták megoldási javaslataikat a szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalnak (BKA), és ha minden a tervezett menetrend szerint halad, akkor 2016 végére „az összes kocsi rendben lesz”.

Nagyon sok modellt szereltek az érintett, 2008-tól gyártott EA 189 típusú motorral, ezért „nem három, hanem több ezer” különböző eljárást közül kell kiválasztani a megfelelőt. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.

A vezérigazgató arra a kérdésre, hogy valóban 11 millió autóról van szó, azt mondta, hogy ennél „remélhetőleg kevesebb” kocsit kell visszahívni.

„Óvatos üzletemberek vagyunk” – mondta arra a kérdésre, hogy elég lesz-e a visszahívás költségeire félretett 6,5 milliárd euró.

Azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban várhatóan pénzbüntetés megfizetésére kötelezik a cégek a visszaélés miatt, Matthias Müller elmondta, hogy csak a sajtóból ismeri az üggyel kapcsolatban keringő, 18 milliárd dollárról szóló becslést.

Hangsúlyozta: figyelembe kell venni, hogy a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációja miatt egyetlen haláleset sem történt, és a VW gyártmányai mindig is biztonságosak voltak, és most is azok.

A cég belső vizsgálata még nem ért véget, egyelőre úgy tűnik, hogy mindössze néhány fejlesztőnek van köze a manipulációhoz. Eddig négy munkatársat függesztettek fel, köztük a cégcsoport igazgatóságának három tagját, akik különböző időszakokban a motorfejlesztési területet irányították – mondta Matthias Müller.

A botrány miatt lemondott Martin Winterkorn utódjának szeptember végén kinevezett szakember a 12 márkát összefogó konszern vezérigazgatójaként adott első interjújában kiemelte, hogy a VW erős alapokra épült, és 2-3 év múlva „újra ragyoghat”.

Rámutatott, hogy a válság lehetőség is a cég reformjára. A vállalatot „karcsúsítják” és decentralizálják, nagyobb önállóságot biztosítanak az egyes márkáknak, aminek révén növekedhet a hatékonyság, és gyorsabban hozhatják meg a döntéseket – mondta Matthias Müller.

A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án megvádolta, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. Ezek közül nagyjából 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

A konszernhez tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszonjárművek márka.

Tömegesen vásárolják fel a Volkswagen-részvényeket a kisbefektetők a WirtschaftsWoche internetes értékpapír-forgalmazó cégek forgalmi adatainak vizsgálatával készített elemzése szerint.

A vezető német online értékpapír-forgalmazók, az ING-DiBa, a DKB, a Comdirect és a Consorsbank mintegy 15 millió ügyfele az emissziós botrány kitörése óta hét-tízszer annyi Volkswagen-részvényt vásárolt, mint amennyit eladott.

Az intézményes befektetők és brókercégek ezzel szemben a WirtschaftsWoche vizsgálatai szerint azóta szinte kizárólag csak eladták ügyfeleik Volkswagen-részvényeit.

A Volkswagen részvényének árfolyama szeptember közepétől október elejéig 170 euróról 86 euróra csökkent.
A Comdirect Bank a Volkswagen-részvények forgalmának megtízszerezéséről számolt be a WirtschaftsWoche lapnak. „Szeptember közepétől háromszorosára nőtt az ügyfeleink portfóliójában a Volkswagen-részvények állománya” – mondta Jan Enno Einfeld, a Comdirect értékpapír-kereskedelmi üzletágának vezetője.

A DKB-nál minden egyes Volkswagen-részvény-eladásra tíz vétel esik, a Consorsbanknál pedig az arány egy a héthez, miközben a forgalom a papírokkal megháromszorozódott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.