Az amerikai hálaadás nevű ünnepet követő péntek az Egyesült Államokban – és lassan világszerte – a fogyasztói társadalom „ünnepe” is: különböző cégek hatalmas leárazásokkal kedveskednek vevőiknek. Ez a „Black Friday” – azaz „Fekete Péntek” elnevezésű nap a karácsonyi bevásárlási időszak kezdete is, éppen emiatt adta a fekete nevet ennek a napnak a philadelphiai rendőrség 1966-ban: a shoppingolási láz kezdete óriási dugókkal és tömött járdákkal jár a bevásárlónegyedekben.
A kifejezésnek másik jelentéstartalma is van, erről Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára beszélt a Magyar Nemzetnek egy hete: a hagyomány szerint Amerika kiskereskedőinek ekkor fordul pozitívba a mérlege, és a profitot az év hátralévő részében termelik meg.
Idén november 27-én – sőt, egész héten – rohamozzák meg az emberek a boltokat.
Az esemény már Magyarországra is begyűrűzött: a blackfriday.hu adatai szerint 2012-ben még csak néhány ezren használták ki a lehetőséget, 2014-re viszont már negyedmillióra nőtt a „rohamozók” száma. Ezzel kapcsolatban Vámos György elmondta: míg a tengerentúlon 90 százalékig is elmennek a leárazásban az áruházak, addig nálunk hivatalos felmérés nincs, de a tapasztalatok szerint egyes cikkeket 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni, az árleszállítás átlagosan viszont körülbelül 50 százalékos szokott lenni.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Magyar Nemzetnek megjegyezte, hogy nemcsak Magyarország, hanem egész Európa messze van még az Egyesült Államokban, illetve a Távol-Keleten ilyenkor jellemző vásárlási láztól, de nálunk is közeleg a boom. Mint mondta, egyre nagyobb az online kereskedelem szerepe, de egyúttal a szabad árumozgás megfelelő szabályozása is nagyobb fejtörést okoz.
Lapunk cikkéből az is kiderült, hogy a K&H adatai szerint 2014-ben a vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt.
Az elektronikus kereskedelemben is ekkor kezdődik a karácsonyi szezon, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index (OKI) kutatásából az is kiderült, hogy a megkérdezett webáruházak háromnegyede jelezte, idén nem szeretne kimaradni a november végi akciós időszakból.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a „Fekete Péntekkel” kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt években a kezdeményezés fogyasztói panaszokat is generált.
Tapasztalataik szerint sok kereskedő nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, amelyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni.
Az NFH hangsúlyozta, minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akcióban a megfelelő mennyiség és minőség teljesítésére.