A következő néhány napban rengeteget spórolhat!

Kezdődik a Fekete Péntek és ezzel a karácsonyi bevásárlási láz. Vigyázz, kész, rajt!

FB
2015. 11. 26. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai hálaadás nevű ünnepet követő péntek az Egyesült Államokban – és lassan világszerte – a fogyasztói társadalom „ünnepe” is: különböző cégek hatalmas leárazásokkal kedveskednek vevőiknek. Ez a „Black Friday” – azaz „Fekete Péntek” elnevezésű nap a karácsonyi bevásárlási időszak kezdete is, éppen emiatt adta a fekete nevet ennek a napnak a philadelphiai rendőrség 1966-ban: a shoppingolási láz kezdete óriási dugókkal és tömött járdákkal jár a bevásárlónegyedekben.

A kifejezésnek másik jelentéstartalma is van, erről Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára beszélt a Magyar Nemzetnek egy hete: a hagyomány szerint Amerika kiskereskedőinek ekkor fordul pozitívba a mérlege, és a profitot az év hátralévő részében termelik meg.

Idén november 27-én – sőt, egész héten – rohamozzák meg az emberek a boltokat.

Az esemény már Magyarországra is begyűrűzött: a blackfriday.hu adatai szerint 2012-ben még csak néhány ezren használták ki a lehetőséget, 2014-re viszont már negyedmillióra nőtt a „rohamozók” száma. Ezzel kapcsolatban Vámos György elmondta: míg a tengerentúlon 90 százalékig is elmennek a leárazásban az áruházak, addig nálunk hivatalos felmérés nincs, de a tapasztalatok szerint egyes cikkeket 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni, az árleszállítás átlagosan viszont körülbelül 50 százalékos szokott lenni.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Magyar Nemzetnek megjegyezte, hogy nemcsak Magyarország, hanem egész Európa messze van még az Egyesült Államokban, illetve a Távol-Keleten ilyenkor jellemző vásárlási láztól, de nálunk is közeleg a boom. Mint mondta, egyre nagyobb az online kereskedelem szerepe, de egyúttal a szabad árumozgás megfelelő szabályozása is nagyobb fejtörést okoz.

Lapunk cikkéből az is kiderült, hogy a K&H adatai szerint 2014-ben a vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt.

Az elektronikus kereskedelemben is ekkor kezdődik a karácsonyi szezon, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index (OKI) kutatásából az is kiderült, hogy a megkérdezett webáruházak háromnegyede jelezte, idén nem szeretne kimaradni a november végi akciós időszakból.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a „Fekete Péntekkel” kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt években a kezdeményezés fogyasztói panaszokat is generált.

Tapasztalataik szerint sok kereskedő nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, amelyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni.

Az NFH hangsúlyozta, minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akcióban a megfelelő mennyiség és minőség teljesítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.