A korábbi évek gyakorlatát követve a 2015-ös televíziós reklámbevételekről is felmérést készített az EY és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME), az ehhez adatot szolgáltató 56 csatorna a nézettségi mutatók alapján a piac 99 százalékát le is fedi. Rencz Botond, az EY Magyarország vezérigazgatója a tegnapi sajtótájékoztatón megállapította, hogy a reklámbevételek megoszlásában látványos eltolódást figyelhetünk meg a korábbi földfelszíni sugárzású csatornáktól a kábeltévék irányába. Leegyszerűsítve előbbiek alatt értjük az M1-et, a Duna Televíziót, az RTL Klubot és a TV2-t, minden más piaci szereplő az utóbbiakhoz tartozik. A felmérés eredményeit bemutató Bindics Judit, az EY tanácsadó üzletágának igazgatója hozzátette: a kábeltelevíziók 30 százalékkal tudták növelni reklámbevételeiket az előző évben, ezzel a tavalyi teljes bevétel 45 százalékát adták. Mint mondta, a 2014-ben 10 százalékos, összesen négymilliárd forintos bővüléshez képest tavaly valamivel több mint másfél milliárd forinttal növekedett a teljes televíziós reklámtorta. A MEME hangsúlyozta, a társaságoktól beérkezett adatokat az összesítést követően megsemmisítette.
A részletes adatok szerint a televíziós reklámpiac tavaly 1,56 milliárd forinttal, 51,58 milliárdra nőtt. A korábbi földi sugárzású adók piacán korábban tapasztalt csekély bővülést 12 százalékos csökkenés követte 2015-ben, aminek eredményeként összbevételük 28,43 milliárd forintra zsugorodott. Mindeközben tovább nőtt a kábeltelevíziók részaránya a teljes reklámtortán belül, bevételük tavaly már 23,16 milliárd forintot tett ki.
– A reklámköltések tavalyi, újabb növekedése egyértelműen jelzi a hirdetők töretlen bizalmát a televízió felé, illetve igazolja, hogy a televíziós reklámok hatékonysága megkérdőjelezhetetlen nemcsak a márkaismertség építésében, de a fogyasztásösztönzésben is – emelte ki Kovács Krisztián, a MEME elnöke. A teljes televíziós reklámbevételen belül a nem spot típusúak, azaz a programszponzorációk, termékelhelyezések vagy a virtuális reklámok a 2014-ben tapasztalt 29 százalékos emelkedés után tavaly csekély mértékben, négy százalékkal csökkentek, a klasszikus reklámspotokból származó bevételek ezzel megegyező arányban nőttek. Míg a nem spot jellegű bevételek összege 2,82 milliárd forintra csökkent tavaly, addig a reklámspotokból származó bevételek meghaladták a 48,76 milliárd forintot.
Összehasonlításképpen a televíziós reklámpiac teljes árbevétele 2014-ben 50,02, 2013-ban 45,62, 2012-ben pedig 48,72 milliárd forint volt. A tavalyi év 51,58 milliárd forintos összesített bevételéből a korábbi földfelszíni csatornák klasszikus reklámspotjai tettek ki 51 százalékot, a nem spot reklámok aránya pedig négy százalék volt. A felmérés szerint ugyanezek a mutatók a kábelcsatornák esetében 43, illetve két százalék.