Holecz Gábor lapunknak arról beszélt, hogy a kabinet ebben az esetben sem kérte ki a szakszervezet véleményét a tervezett változtatásról, a szakmai egyeztetés is elmaradt az ügyben. – Pedig korábban már egy tizenöt oldalas tanulmányban részletesen foglalkoztam vele, hogy miért nem javaslom az ehhez hasonló szervezeti összevonásokat – jegyezte meg az elnök. Holecz Gábor szerint a jelenlegi behajtási rendszer tisztázatlan viszonyokat teremt, nem jó az az irány, amin elindult a nemzetgazdasági tárca. Hozzátette, az alsó szinten külön kellett volna hagyni az adó-, illetve a vám- és pénzügyőri igazgatóságokat, s minden megyében külön bűnügyi igazgatóságokat kellett volna létrehozni.
Molnár Tamás, az NGM vámszakmai és nemzetközi ügyekért felelős helyettes államtitkára tegnapi interjújában beszélt arról, hogy az adóhatóságot vezető Tállai András és a Varga Mihály szakminiszter által ügyfélbarátnak nevezett Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) fegyveresekkel növeli a végrehajtók számát. A politikus interjújában hozzátette, meg kell akadályozni, hogy egyesek tíz- és százmilliós tartozásokat halmozzanak fel; minden késedelmes adófizetőnek értesítést küldenek, ezután megkezdődik az eljárás.
A változatlan számú inkasszók mellett egyre többször kopogtatnak majd be az adósokhoz. Szerinte a felfegyverzett egyenruhások elejét vehetik annak, hogy támadás érje az adóhatóság embereit.
Lapunk információi szerint évente egyébként 15-20 alkalommal fordul elő, hogy a hivatal munkatársait olyan súlyos inzultus éri, amely miatt feljelentést tesznek a rendőrségen. Pont egy évvel ezelőtt történt, hogy kettejükre késsel támadtak Budapesten, de ez a szervezet belső ügyeit ismerő forrásunk szerint igazán ritka eset.
A NAV-osok naponta egyébként mintegy 90 ezer ügyféllel lépnek személyes kapcsolatba. A hivatásos dolgozóknak 2013 óta tartanak intézkedéstaktikai képzést. A nem együttműködő, ellenszegülő, támadó személyekkel szembeni jogszerű, szakszerű és hatékony fellépés elemeit is megtanítják.
– Az ellenkezője következhet be annak, amit a döntéshozók szeretnének. A pénzügyőr olyan szerepet játszik, mintha egy pénzszállító cég fegyveres kísérője lenne, pedig nem ez a feladata, ez az erőforrások elpazarlása. A fegyveres kíséret jelenleg úgy néz ki, hogy egy kormánytisztviselő kollégára egyetlen pénzügyőr vigyáz. Ez elhibázott döntés, ugyanis rendvédelmi szervek esetében minden alkalommal párok látják el a rendvédelmi jellegű feladatokat. Kérdéses, hogy éles helyzetben ki ad parancsot a kényszerítő eszközök alkalmazására úgy, hogy a feladat teljesítése civil vezetés alatt történik, a járőr pedig egymagában áll, magára hagyva egy esetleges vészhelyzetben. Aki így kiengedi az embereket, az veszélyezteti a testi épségüket – figyelmeztetett a VPDSZ elnöke, hozzátéve, hogy a kinti intézkedésnél az sincs eldöntve, ki kinek a felettese.
Holecz Gábor elmondta, ez a rendszer akkor működhetne biztonságosan, ha a végrehajtás átkerülne a vám- és pénzügyőri igazgatóhelyettesek felügyelete alá, ahogy ez 1999-ig zajlott, 90 százalékos hatékonysággal.
– Biztosítani kellene az átjárhatóságot mindkét irányban, azaz a kormány-tisztviselői állománynak is meg kell adni azt a lehetőséget, hogy hivatásossá válhasson – emelte ki az elnök.
Hozzátette, a fegyveres kíséret lényegében már a januári átszervezés óta működik. Egy járőr kísér egy civilt, előfordul, hogy két diplomával az a feladatuk, hogy behajtsák a kukadíjat, kamarai tagdíjat. Szerinte nem véletlen, hogy sokan tervezik a kilépésüket. Úgy vélte, tarthatatlan állapot, hogy szóbeli megállapodások alapján gátolják, hogy a civil és a hivatásos állományú tagok más rendvédelmi szervhez kerüljenek. Lapunk is beszámolt róla, hogy a Belügyminisztériumba senkit sem vesznek át a rendvédelmi szervekhez.