Összesen 25 esetben ellenőrzött fogyasztói csoportot, vásárlói klubot működtető vállalkozást a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2015-ben – tájékoztatta a Világgazdaságot a hatóság. Tíz esetben hirdetés útján értesültek a fogyasztói csoportot szervező, működtető tevékenységről, emellett tizenöt fogyasztói kérelem, közérdekű bejelentés alapján vizsgálódtak.
Az NFH a hivatalból indított eljárásai során tíz olyan hirdetést azonosított tavaly, amelyet fogyasztói csoportot szervező, működtető vállalkozás jelentetett meg. A fogyasztói csoportokat népszerűsítő reklámok, hirdetések csaknem minden esetben kedvező feltételű („fix forint alapon/ingatlanfedezet nélkül”), az esetek többségében azonnali „hiteleket” („Várakozás és mellébeszélés helyett!”, „Gyorskölcsön!”) ígértek az arra különösen rászoruló fogyasztóknak („vállalkozóknak/nyugdíjasoknak/BAR- (KHR-) listán szereplőknek”, „nyugdíjasoknak, akár 75 éves kor felett is”).
A kérelemre indult eljárások közül hét esetben indult hatósági eljárás a fogyasztói csoport szervezésének tilalmát kimondó rendelkezés megsértésének gyanúja, illetve nyilvános felhívás útján történő taggyűjtés miatt, továbbá azért, hogy az NFH megvizsgálja, megfelelően tájékoztatták-e a fogyasztókat. A Fővárosi Törvényszék cégbírósága egy fogyasztói csoportot működtető vállalkozást – a témavizsgálat ideje alatt jogerőre emelkedett döntésében – megszüntetett. Mindegyik esetben megindult a hirdetéseket közzétevő vállalkozások felelősségre vonása, több eljárás van folyamatban.